کدخبر: ۳۵٤٤۵
۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
چاپ

ورود تورها و گردشگران خارجی به خراسان جنوبی کلید خورد

ورود تورها و گردشگران خارجی به خراسان جنوبی کلید خورد

بیرجندرسا-طی برنامه‌ریزی‌های مکرر سازمان میراث فرهنگی و فعالان حوزه گردشگری خراسان جنوبی بالاخره ورود تورها و گردشگران خارجی به خراسان جنوبی کلید خورد و این استان میزبان سفر چند روزه "ادیتا موروشکایته" بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازفارس, خراسان جنوبی این روزها سخت درگیر جذب توریست و گردشگر است چراکه دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی به ویژه در زمینه گردشگری و کویریرنوردی بوده که بعد از گذشت چندین سال تلاش و زحمت فراوان همچنان ناشناخته مانده و کمتر مورد توجه واقع شده است.

اما چند روز است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی میزبان «ادیتا موروشکایته» (Edita Murashkaite)، مدیر کلوپ فرهنگی پرشیا(ایران) در کشور لیتوانی و یکی از گردشگران و تورلیدرهایی بود که هشت سال پیش طی یک سفر به سن‌پترزبورگ به صورت اتفاقی با یک مسافر ایرانی آشنا شد و این دیدار سبب ایجاد نخستین زمینه‌های آشنایی وی با ایران و آغاز کنجکاوی، تحقیق و تفحص در ارتباط با این خطه را رقم زد.

برگزاری نمایشگاه عکسی ایرانی در شهر ویلنیوس لیتوانی

وی راه‌اندازی کلوپ فرهنگی پرشیا(ایران) در کشور لیتوانی را یکی از نخستین اقدامات خود در حوزه شناخت، معرفی و نمایش فرهنگ، آداب و سنت‌های ایرانی عنوان کرد و اظهار داشت: اعضای رسمی باشگاه در حال حاضر زیاد نیستند اما 30 نفر علاقه‌مند به طور مرتب در برنامه‌های اجرایی این کلوپ حضور فعال دارند اما در وب سایت کلوپ برنامه‌های ما را بیش از 2 هزار نفر دنبال می‌کنند.

موروشکایته در ارتباط با اقدامات و فعالیت‌های کلوپ پرشیا می‌افزاید: برگزاری نمایشگاه عکسی ایرانی در یکی از کافه‌های معروف و همچنین در یکی از هتل‌های شهر ویلنیوس لیتوانی توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

وی با بیان اینکه برگزاری و اجرای مراسم فرهنگی ایرانی توسط این کلوپ سبب علاقه‌مند شدن مردمان خطه لیتوانی به ایران شده، گفت: با همکاری سفارت ایران در لیتوانی یک نمایشگاه عکس دیگر در فروردین‌ماه سال گذشته در محل دانشگاه ویلنیوس برگزار شده است.

مدیر کلوپ فرهنگی پرشیا(ایران) در لیتوانی برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری و سفره‌ هفت‌سین نوروز ایرانی را از دیگر اقدامات این باشگاه برشمرد و افزود: فستیوال نوروز ایران، برای نخستین‌بار در دانشگاه ویلنیوس اجرا شد که در این مراسم آیین‌های نوروزی با حضور فعال اساتید ایران‌شناسی این دانشگاه معرفی شدند.

ایران از لحاظ امنیت جایگاه بسیار خاصی نسبت به برخی از کشورها دارد

وی در پاسخ خبرنگار فارس که آیا فعالیت‌های کلوپ فرهنگی پرشیا در تغییر دیدگاه‌ برخی از مردم لیتوانی نسبت به ایران تأثیرگذار بوده است یا خیر؟، اظهار داشت: ما نهایت تلاش خود را در راستای معرفی ایران و اقوام و فرهنگ این خطه انجام می‌دهیم و تا‌کنون به نظر می‌رسد این کلوپ توانسته در جذب گردشگر از این کشور به ایران تأثیر‌گذار باشد، به عنوان مثال با اعتمادی که به من شد سال گذشته یک تور و امسال توانستم پنج تور به ایران بیاورم.

مدیر کلوپ فرهنگی پرشیا(ایران) در لیتوانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که با توجه به اینکه برخی کشورهای غربی چهره ایران را از لحاظ امنیت منفی تلقی کرده و تبلیغات منفی می‌کنند، وجود امنیت را در این سرزمین چگونه ارزیابی می‌کنید؟، تصریح کرد: بیشتر گردشگران به ویژه من وقتی به ایران سفر کردم چهره‌ ایران را به گونه‌‍‌ای بهتر یافتم و نظرم در ارتباط با نبود امنیت در ایران عوض شد چراکه این سرزمین از لحاظ امنیت بسیار جایگاه خاصی نسبت به برخی از کشورهای دیگر دارد.

شگفتی‌های تاریخ ایران من را به حیرت واداشت

موروشکایته که در دانشگاه مسکو، فلسفه خوانده و در دانشگاه ویلنیوس لیتوانی، تاریخ را ادامه داده است از علاقه‌اش به تاریخ از جمله تاریخ ایران اسلامی می‌گوید.

وی می‌افزاید: تا‌کنون جاهای مختلفی از ایران رفته و با تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم آشنا شده‌ام، شگفتی‌های تاریخ ایران من را به حیرت واداشت و از همه مهمتر اینکه چرا کشوری با اینهمه قدمت تاریخی باید ناشناخته مانده و جهانیان از وجود آن بی‌خبر باشند.

وی با بیان اینکه نخستین‌بار پنج سال پیش به ایران سفر کرده‌ام، گفت: همچنین نخستین‌بار است که به خراسان جنوبی سفر می‌کنم و قبل از سفر هیچگونه آشنایی با این استان نداشتم به‌گونه‌ای که حتی در کتاب لونلی پلانت (Lonely Planet) به معنای "سیارهٔ تنها" که انتشاراتی مخصوص کتاب‌های راهنمای مسافرت است حتی نامی از این استان مطرح نشده بود.

ادیتا موروشکایته افزود: طی چند روز اقامت در خراسان جنوبی به مکان‌های تاریخی رفته و با برخی از آداب و رسوم و فرهنگ این مرز و بوم از جمله کوهستان‌ها، پارک‌ها، رقص و آوازهای بومی و محلی و از این قبیل آشنا شدم.

مدیر کلوپ فرهنگی پرشیا(ایران) در لیتوانی ادامه داد: طی بازدیدی که از برخی روستاها مانند چنشت، دوشنگان از توابع شهرستان درمیان، قلعه فورگ و غیره داشتم، به جذابیت خاص روستاها پی بردم و از سادگی مردم، رفتار و مهمان‌نوازی مردمان این مناطق خوشم آمد.

برگزاری سه تور گردشگری در خراسان جنوبی از جمله برنامه‌های آتی موروشکایته

موروشکایته برگزاری سه تور در خراسان جنوبی را از جمله برنامه‌های آتی خود در این استان برشمرد و یادآور شد: یک تور سه روز برای دیدن از جاذبه‌های تاریخی و یک تور دو روزه در بحث کویرنوردی، زندگی عشایر و از جنبه‌های مردم‌شناسی برگزار خواهد شد.

بازدید موروشکایته از کارگاه حمایتی تولیدی دستان پرتوان در بیرجند او را به شگفتی عجیبی وا داشته بود.

مدیر کلوپ فرهنگی پرشیا (ایران) در لیتوانی افزود: در این کارگاه دختران و زنان بی‌سرپرست یا بد‌سرپرست زیر پوشش بهزیستی حتی زنانی از کشور افغانستان در رشته‌های گلدوزی، روبان‌دوزی، سرمه‌‎دوزی، بافت گلیم، تابلوفرش و از این قبیل مشغول به کار بودند که حتی در کشور خودم، از این موارد انسان‌دوستانه به این کیفیت سراغ ندارم.

موروشکایته شناخت مردم‎ روستایی خراسان جنوبی، آشنایی با آداب و رسوم دست نخورده این استان و جاذبه‌های طبیعی از جمله کویر را سه هدف اصلی خود از سفر به خراسان جنوبی عنوان کرد و یادآور شد: بیشترین اولویت من در برگزاری تور در این استان در راستای شناسایی این سه ملاک خواهد بود.

اما سوال اینجاست که با توجه به حضور پررنگ اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر استان که شب گذشته گشایش یافته است، آیا بهتر نبود ادیتا موروشکایته نیز از این نمایشگاه دیدن می‌کرد چراکه در عرض کمتر از یک ساعت با تمامی اقوام، فرهنگ و رسوم زندگی و آداب این خطه از شرق کشور آشنا شده و می‌توانست فرصتی مغتنم برای انتقال فرهنگ استان به خارج از کشور باشد.

همچنین در این دیدار جای خالی بسیاری از دفاتر مسافرتی استان احساس می‌شد که اگر از آنها در این جلسه دعوت می‌‍شد می‌توانست راهگشای بسیاری از مشکلات بوده و با انتقال مفاهیم و استفاده از نقطه نظرات این بزرگواران زمینه‌های جذب گردشگر به استان رقم می‌خورد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.