کدخبر: ۳۵۲۸۳
۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲٦
چاپ

سوختن و ساختن با مسائل مهد کودک ها

بیرجندرسا-برخي خانواده ها به دلايل بسياري، مجبورند کودکانشان را به مهدهاي کودک بسپارند و در اين سال ها تعداد مهدهايي که پشت سر هم داير مي شود افزايش يافته است، اما با نشستن پاي صحبت هاي اوليايي که متقاضي استفاده از اين مهدها هستند، مي بينيم که گلايه ها و انتقادات زيادي نسبت به اين مراکز وجود دارد.

سوختن و ساختن با مسائل مهد کودک ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خراسان جنوبی, شهريه هاي بالا، دريافت هزينه هاي مازاد، مناسب نبودن آموزش هاي ارائه شده، اجبار براي شرکت در برخي کلاس هاي فوق برنامه و ...،تخصصي نبودن آموزش ها و تجربه اندک برخي مربيان و... از جمله مشکلاتي است که بسياري از اوليا از آن گلايه دارند، اما گويي راه گريز از اين مشکلات وجود ندارد.

ساعت 13 است. حياط کوچک يکي از مهدهاي کودک پر است از هياهوي کودکاني که مشغول بازي هستند. از مادر جواني درباره هزينه ها سوال مي کنم. با گلايه مي گويد : هيچ کسي در اين مهد ها دلش به حال پدر و مادري که شاغل و مجبور است بچه اش را مهد بگذارد، نمي سوزد.
يا مي گويند قانون است يا تعرفه اش همين است يا اين آموزش ها براي مهد ما اجباري است و يا هر دليل ديگري که پول گرفتن هاي مدامشان را توجيه کند. مي گويد: اوايل سال يک فهرست بلند بالا از مدادرنگي، خمير بازي، مدادشمعي، آبرنگ و يک سري وسايل کمک آموزشي دادند و گفتند تهيه اينها اجباري است و همه بچه ها بايد سر کلاس اينها را داشته باشند.
خيلي هم تاکيد کردند که تمام اين وسايل بايد يک مارک و يک رنگ باشد آن هم مارکي که خودشان تعيين کرده بودند. خب من وخيلي از مادرهاي ديگر براي اينکه شاغل هستيم فرصت تهيه اين وسايل را نداشتيم و به عهده خود مهد کودک گذاشتيم.
آنها هم روز بعد يک کيسه به ما تحويل دادند و 90 هزار تومان پول گرفتند در حالي که هر طور وسايل خريداري شده را محاسبه کرديم به اين رقم نمي‌رسيد.مادر ديگري مي گويد:شهريه دختر 5ساله‌ام در سه ماه از 65 هزار به 100هزار تومان رسيده است، وقتي از بهزيستي دليلش را پرسيدم، اعلام کردند شهريه ها تا 30درصد افزايش پيدا کرده و اين نرخ ها از تهران ابلاغ شده است.
فرزندم در يک مهد سه ستاره که مي گويند استانداردهاي لازم را دارد نگهداري و آموزش داده مي شود و من هم از خدمات اين مهد راضي هستم، اما همين که به هر مناسبتي از والدين پول مي‌گيرند سبب نارضايتي من و خيلي از مادران شده است. شهريه ها اضافه مي شود، اما حقوق کارمندان زياد نمي شود و اين براي خانواده اي که دو فرزند خردسال دارد و ناچار است آنها را به مهد کودک بسپارد سخت است. اين مادر همچنين به يک دست لباس فرم فرزندش که 75هزار تومان هزينه روي دستش گذاشته، اشاره و اضافه مي‌کند:چون خياط در مشهد اين لباس ها را مي دوزد ما هم بايد پولش را بدهيم. آخر چه اجباري است که لباس در جايي توليد شود که هزينه اش بالاست.
خريد لوازم تحرير هم که امسال بهزيستي فهرست آن را به مهد ها داده است، در بعضي مراکز با مراکز ديگر تفاوت دارد و اصرار دارند از يک فروشگاه و با يک مارک خاص خريداري شود در حالي که بهزيستي انتخاب را برعهده خانواده ها گذاشته است و اجباري هم در کار نيست.
يکي ديگر از مادران مي گويد: من هر ماه براي نگهداري يک بچه چهار ساله از ساعت 8 تا14، 100هزار تومان شهريه پرداخت مي کنم، اما هر چند وقت يک بار به بهانه هاي مختلف مثل کلاس فوق برنامه و اردو و کارهاي ديگر هزينه هاي اضافي مي گيرند. نمي شود هم زير بار پرداخت اين پول هاي اضافه نرفت آن هم وقتي که همه بچه ها از اين خدمات برخوردارند.
ما هم سريع اين افزايش هزينه ها را مي پذيريم، اما وقتي از خدمات بد و نظافت مهد گلايه مي کنيم در نهايت بي تفاوتي مي گويند اگر راضي نيستيد مي‌توانيد مهد بچه خود را عوض کنيد.
کاهش جمعيت مهد ها

مدير يکي از مهدهاي دو ستاره بيرجند که 12سال سابقه فعاليت در اين زمينه را دارد افزايش شهريه ها را سبب محروم شدن کودکان از آموزش هاي تخصصي و دور شدن از جمع همسن و سال هايشان مي داند و مي گويد: حالا ديگر مانند گذشته نيست که اگر کودک وارد اين محيط ها نشود مشکلي نداشته باشد، زيرا کودک در خانه پدر بزرگ و مادر بزرگ خودش را مرکز توجه مي بيند و همه بايد به خواسته اش احترام بگذارند، ولي اين شرايط در مهدها وجود ندارد و کودک مهارت هاي زندگي و اجتماعي شدن را در آنجا ياد مي گيرد و به اين ترتيب براي ورود به محيط هاي بزرگ تر مثل مدرسه مشکلي نخواهد داشت.
وي با بيان اين که افزايش شهريه ها از 78 هزار به 115 هزار تومان سبب کاهش جمعيت مهد شده است، مي افزايد: تا پيش از افزايش شهريه، 70کودک در مهد پذيرش شده بودند که اکنون اين تعداد به 55 نفر رسيده است.
وي بابيان اين که شهريه ها بر اساس تعداد ستاره هاي مراکز تعيين شده است، ادامه مي دهد: از آن جا که بهزيستي به همه زمين يا فضاي مناسب براي مهد کودک اختصاص نداده، بعضي مراکز در فضاي مسکوني ايجاد شده که تا حدودي همه موارد مد نظر قرار نگرفته است هرچند به استانداردها نزديک است اما به طور کامل ايده آل نيست.
افزايش بي سابقه شهريه ها

مدير يک مهد سه ستاره در بيرجند که 16 سال سابقه فعاليت دارد نيز با بيان اين که در مرکزش بيشترين موارد استاندارد ها رعايت شده است، مي گويد: در اين مهد، به دليل سه ستاره بودن، شهريه هر ماه براي کودکان زيرسه سال 120هزارتومان و براي کودکان بالاي سه سال، 100هزار تومان اعلام شده است که پيش از اين، براي زير سه سال 78 هزار و براي بالاي سه سال 64 هزار تومان در هر ماه در يافت مي کرديم.
به گفته وي در گذشته، هر سال درصدي افزايش شهريه اعمال شده است، اما افزايش ها تا اين اندازه بي سابقه بوده است.
وي به مشکل مديران مهد ها در پرداخت حق بيمه و حقوق مربيان و کمک مربيان که هر ماه براي هر کلاس به يک ميليون تومان مي رسد، اشاره مي کند و مي افزايد: با اين اتفاق بخشي از مشکلات در اين زمينه رفع شده است.
وي به سختگيري هاي شبکه بهداشت و بهزيستي در استاندارد سازي و نصب تجهيزات خاص در مراکز اشاره و خاطر نشان مي کند: ايجاد يک محيط امن براي کودکان بسيار ضروري است که با اين هزينه ها جبران مي شود.
وي مبلغ دريافتي از والدين براي تهيه لباس را 55هزار تومان عنوان مي کند و مي گويد: لباس ها با نظر و انتخاب والدين بوده است. وي درباره تهيه لوازم تحرير هم مي گويد: فهرستي را که بهزيستي داده است در اختيار خانواده ها گذاشتيم تا اجناس از دو فروشگاه مشخص خريداري شود و والدين پس از پرداخت هزينه به فروشگاه برگه‌اي با مهر و نشان همان فروشگاه تحويل مهد مي‌دهند تا بعضي اقلام که در مواقع خاص مورد نياز است در همان زمان تهيه شود.
وي برگزاري کلاس هاي فوق برنامه را يکي ديگر از فعاليت هاي اين مرکز اعلام مي کند و مي افزايد:براي برخي کلاس ها از جمله قرآن،نقاشي و ژيمناستيک از والدين هزينه دريافت نمي شود، اما براي کلاس زبان انگليسي، اسکيت و خلاقيت با رضايت والدين هزينه دريافت مي شود.
وي با اشاره به اين که بعد از افزايش شهريه ها جمعيت مهدها، به دو سوم کاهش يافته است به عنوان يک کارشناس علوم تربيتي، بر حضور کودک در مهد تاکيد مي کند و معتقد است: بچه هايي که تا قبل از سن لازم التعليم بودن در منازل خويشاوندان و نزد پدربزرگ و مادر بزرگ نگهداري مي شوند، در ارتباط با محيط هاي اجتماعي مشکل دارند،حتي بعضي از اين بچه ها بلد نيستند مداد به دست بگيرند و اين مشکل خيلي حاد است.
چرا صداي اعتراض والدين بلند است
سازمان بهزيستي کشور مجوز افزايش شهريه ها تا سقف 30.3 درصد را به تمام استان ها داده است تا بر اساس ملاحظات اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي هر استان، در کميته تخصصي تعيين شهريه براي اين موضوع تصميم گيري شود که در استان ما، اين افزايش 25تا 28درصد است که در مرکز نيز به تاييد رسيده است.
معاون امور اجتماعي بهزيستي خراسان جنوبي با بيان اين مطلب مي گويد:هزينه نگهداري گروه سني شيرخوار در مرکز استان بر اساس درجه بندي مهد ها در مراکز يک ستاره مشروط ،يک ستاره، تا سه ستاره به ترتيب125و115،105،100 هزار تومان است که اين ارقام براي همين گروه سني در شهرستان ها حدود 25 هزار تومان کمتر است.
«علي عرب نژاد»شهريه گروه سني نوپا در مهد هاي يک ستاره مشروط تا سه ستاره در تمام مهد هاي استان را مطابق شهريه گروه شيرخوار در مرکز استان اعلام مي کند و مي افزايد: شهريه گروه سني نوباوه هم با توجه به درجه بندي مهدها در مرکز استان از 80 تا 100 هزار تومان تعيين شده است که در شهرستان ها اين ارقام از 10تا 20 هزار تومان اختلاف قيمت دارد.
وي به اعتراضات اوليا در اين زمينه اشاره و تصريح کرد: در تماس هايي که با بهزيستي برقرار شده است والدين توجيه شدند که به هر حال خدماتي که بهزيستي در مراکز تحت نظارتش ارائه مي دهد از آموزش و پرورش بيشتر و شهريه اي که دريافت مي کند کمتر است.
وي مي افزايد، آنچه بيشتر از افزايش شهريه ها باعث اعتراض والدين شده است، تخلفات مهدها براي دريافت هزينه هاي مختلف از لباس و لوازم تحرير گرفته تا کلاس هاي فوق برنامه و هزينه هايي است که بايد بابت خريد ملزومات کودکان بدهند.
«عرب نژاد» ادامه مي دهد: تهيه لوازم بهداشتي بر عهده مهد است و مهد ها مجازند به ازاي هر فعاليت فوق برنامه فقط 5 درصد شهريه نهايي را از والدين دريافت کنند؛ مهد ها اجازه دريافت وجه بابت لوازم التحرير را ندارند و در صورت نياز فهرست تاييد شده توسط بهزيستي بايد در اختيار والدين قرار گيرد تا خودشان از مرکز خريدي که مايل اند و با هر کيفيتي که مي خواهند خريداري کنند.
وي با بيان اين که امسال نظارت ها بسيار جدي تر از گذشته است، مي گويد: در برخورد با مهد هاي متخلف هم اگر در زمان تعيين شده رفع تخلف نشود مطابق دستور العمل اقدام مي شود.
وي خاطرنشان مي کند: به شکايت هاي والدين هم در صورتي ترتيب اثر داده مي شود که کتبي باشد هرچند تماس هايي که اوليا برقرار مي کنند بازرسان اين سازمان را نسبت به اين مراکز حساس مي کند اما بهتر است شکايت ها کتبي باشد.
در خراسان جنوبي 10 هزارو 198 کودک در 291 مهد شهري و روستايي تحت نظارت بهزيستي نگه داري و آموزش داده مي شوند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.