کدخبر: ۳۵۲۸۲
۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸
چاپ

ریاست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خراسان جنوبی:

دانشگاه زمانی مفید است که برای هر شغل یک دوره و برای هر محیط کار یک آموزشکده داشته باشد

دانشگاه زمانی مفید است که برای هر شغل یک دوره و برای هر محیط کار یک آموزشکده داشته باشد

بیرجندرسا- رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: این دانشگاه تاکنون با 22 سال سابقه، 1500 برنامه درسی را در کشور مصوب کرده است

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا دکتر سید محمد خراشادی زاده  در گفتگو با خاورستان, ،در پاسخ به این سوال که با توجه به ابلاغیه سیاست های علم و فناوری رهبری در رابطه با جذب افراد مستعد و ارتقاء روشهای آموزش و متون، دانشگاه چه فعالیتهایی انجام داده است؟، بیان داشت: دانشگاه علمی و کاربردی نمی تواند جذب نیرو داشته باشد چراکه خودش برای بازار کار فعالیت می کند و از امکانات موجود دستگاه های دیگر استفاده می کند.
عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه بیرجند متذکر شد: اساتیدی که برای تدریس انتخاب می شوند باید هم ازلحاظ تئوری و هم عملی، قابلیت تدریس را داشته  باشند مشخصاً در جذب اساتید هدفمان افرادی است که دارای برتری بیشتری نسبت به دیگران هستند.

دانشگاه جامع علمی و کاربردی تاکنون با 22 سال سابقه، 1500 برنامه درسی را در کشور مصوب کرده است
وی در مورد ارتقاء روش های آموزشی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی تاکنون با 22 سال سابقه، 1500 برنامه درسی را در کشور مصوب کرده است و همچنین درسال گذشته، همه رشته ها و متون و سرفصل های درسی مطابق با نیاز روز مورد بازبینی قرار گرفته است.
دکترای تخصصی فیزیک پلاسما با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی و کاربردی در تمام شهرستان های استان دارای مرکز است افزود: بجز دو شهر تازه تاسیس در شهرهای اسدیه ، نهبندان ، قاین ، فردوس ، سرایان و بشرویه هر کدام دارای یک مرکز علمی و کاربردی می باشند.
خراشادی زاده در مورد ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه به استعداد وعلاقه دانشجویان در انتخاب رشته، با بیان اینکه ما امسال 1000 نفردانشجو را در مهر ماه پذیرش داشته ایم یادآور شد: یکی از شرایط پذیرفته شدگان دررشته های مختلف، تناسب با تحصیلات قبلی و همچنین علاقه خودشان است و نیز برای تحصیلات تکمیلی،نیروهای شاغل متناسب با تخصص خودشان پذیرفته می شوند.
 80 درصد پذیرفته شدگان امسال، در دوره ای متناسب با دوره تحصیلات قبلی شان پذیرفته شده اند
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در پاسخ به این سوال که دانشگاه علمی و کاربردی در حمایت از پارک های علم و فناوری و نخبگان علمی و فرهنگی و استفاده از استعداد های درخشان چه کارهایی انجام داده است تصریح کرد: بدلیل شرایط خاص تأسیس پارک های علم و فناوری و پخش بودن مراکزعلمی و کاربردی ، تفاهم نامه ای با پارک علم و فناوری امضاء کردیم و اگر دانشجویی طرحی داشته باشد به صورت مشترک توسط دانشگاه و پارک علم وفناوری مورد حمایت قرار می گیرد.
خراشادی زاده ادامه داد: در صورت عملیاتی بودن طرح ها، دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان، مراکز را در قالب انجمن های علمی مورد حمایت قرار می دهد.
وی در پاسخ به این سوال "با توجه به تاکید رهبری در توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی و عدم این عدالت آموزشی در استان ما، در دانشگاه علمی و کاربردی این روند چگونه است؟"، تصریح کرد: با همکاری دستگاه ها، توزیع عادلانه فرصت ها در دانشگاه علمی و کاربردی صورت پذیرفته و هردستگاه چه دولتی و چه خصوصی، جهت تاسیس و برگزاری دوره های تخصصی مورد نیاز خود در سطوح کاردانی و کارشناسی از این دانشگاه مجوز گرفته است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشته و توسعه ما بر این است که در زمینه تخصص های لازم بتوانیم نیاز استان را برآورده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در مورد پاسخ به این سوال که دانشگاه در زمینه تربیت اساتید و دانشجویان مومن به اسلام و برخوردار از مکارم اخلاقی چه برنامه هایی داردعنوان داشت: اولویت اول ما برای انتخاب اساتید، داشتن صلاحیت های عمومی که شامل اعتقادت و عملکرد داخل اجتماع و رفتار شخصی وی می باشد بوده و چنانچه مورد تائید نباشد مجوز تدریس داده نمی شود.
خراشادی زاده  ادامه داد: دانشگاه علمی و کاربردی، 3 دوره ی تربیت دبیر را برای اساتید برگزار می کند که شامل دوره های تربیت دبیر مقدماتی و تخصصی و دوره عملی و کارگاهی می باشد و سال گذشته با ظرفیت 150نفر این دوره ها برگزار شد و دوره های اخلاق برای مدرسین در قالب دوره مقدماتی برگزار شده است و تا پایان سال جاری دوباره نیز تشکیل خواهد شد.
وی برگزاری جشن ازدواج دانشجویی برای 60 نفر ،انتخاب 13 برگزیده درجشنواره های قرآنی ،ثبت نام برای حج عمره دانشجویی ،اعزام 180 نفر از مراکز علمی و کاربردی به مناطق جنگی در قالب کاروان راهیان نور و اعزام 7 گروه جهادی به مناطق محروم را از اقدامات فرهنگی انجام شده در دانشگاه ذکر نمود و خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه ها دانشگاه می توان به تشکیل هیئت های مذهبی و فعال بودن کانون بسیج دانشجویی در تمام مراکز و اعزام 7 گروه های جهادی به روستاها اشاره کرد.
ریاست دانشگاه علمی و کاربردی استان در مورد تشکیل کرسی های آزاد اندیشی و تشکل ها در دانشگاه اظهار داشت: تشکلاتی از قبیل کانون قرآن و بسیج دانشجویی و هیئت های مذهبی و انجمن های علمی وابسته به هر رشته در مراکز علمی و کاربردی استان فعال هستند و همچنین در استان، ستاد مرکزی برای کرسی آزاد اندیشی زیرنظر نهاد رهبری دانشگاه بیرجند تشکیل شده که دانشجویان بتوانند در کرسی های آزاد اندیشی شرکت کنند.
خراشادیزاده در پایان سخنان خود شعار دانشگاه علمی و کاربردی را این گونه بیان کرد:برای اینکه دانشگاه بتواند مفیدتر باشد باید برای هر شغل یک دوره  و برای هر محیط کار یک آموزشکده داشته باشد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.