کدخبر: ۳۵۰۸۲
۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰٦:۳۵
چاپ

6 روز مانده تا پایان اولتیماتوم قوه قضائیه/

دلایل تعلل وزیر ارتباطات برای فیلتر شبکه‌های جاسوسی چیست؟+واکنش دادستان

بیرجندرسا- با توجه به تولید برخی از شبکه های اجتماعی ملی در داخل کشور توسط جوانان این مرز و بوم این سوال مهم و اساسی پیش می آید که چرا وزیر ارتباطات بر استفاده از شبکه های اجتماعی صهیونیستی و جاسوسی تأکید دارد و چرا برای فیلتر این شبکه های اجتماعی تعلل می کند؟

دلایل تعلل وزیر ارتباطات برای فیلتر شبکه‌های جاسوسی چیست؟+واکنش دادستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از راه دانا، آخر شهریور ماه سال جاری، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات از وی خواست تا هرچه سریعتر و ظرف حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو اقدام کند، در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

در ادامه این نامه دانشجویان زیادی از طریق بیانیه مواضع خود را نسبت به اینترنت پرسرعت در کشور اعلام کردند که یکی از آنها بیانیه دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای مسدود ساختن و فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی موهن به ارزش‌های انقلاب اسلامی بود.

تفکیک محتوای خوب از بد امکان‌پذیر نمی‌باشد

در این بیانیه نوشته شده بود: هر چند امروزه در کشور سامانه فیلترینگ وجود دارد و از دسترسی به برخی سایت‌های نامناسب جلوگیری می‌کند، اما دشمن نیز بیکار ننشسته و راه‌هائی را برای به حاشیه راندن و از بین بردن کارآئی آن ایجاد کرده است. در حقیقت، اکنون بخش زیادی از ارتباطات اینترنتی به صورت رمز شده انجام می‌گیرد و بنابراین، تفکیک محتوای خوب از بد امکان‌پذیر نمی‌باشد تا بتوان محتوای بد و نامناسب را فیلتر نمود و تنها راه ممکن، مسدود کردن کامل دسترسی به سایت‌های نامناسب است. در این شرایط، دولت پی‌گیری فیلترینگ را رها کرده و بدین ترتیب بسیاری از سایت‌های فیلتر شده اکنون به سادگی و با استفاده از روش‌های رمزگذاری که در اختیار همگان هست، در دسترس قرار دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: برخی اظهارات آقای واعظی وزیر محترم ارتباطات در همین مورد -که از سوی آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تکرار شده است- ما را که اندک تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات داریم به حیرت وا می‌دارد. چگونه وزیر محترم ارتباطات از این نکتۀ واضح بی‌خبرند که نمی‌توان محتوای ارتباطات رمز شده را بررسی کرد که بعد بخواهیم خوب و بد آن را از هم جدا کنیم؟!

نکتۀ دیگر آن‌که ارتباطات غیررمز شده هم از حجم بالائی برخوردار است که بررسی آن از توان وزارت محترم ارتباطات خارج است. گوگل بیش از یک میلیون رایانۀ سرویس‌دهنده در اختیار دارد و تعداد رایانه‌های سرویس‌دهندۀ فیس‌بوک نیز رقمی در همین حدود است که حجم عظیمی از اطلاعات را ذخیره، پردازش و به کاربران عرضه می‌کنند.

اگر دولت تعداد میلیونی رایانه سرویس دهنده لازم برای پردازش و پالایش این محتوا به ارزش چند هزار میلیارد تومان را در اختیار دارد یا می‌تواند هزینۀ خرید، راهبری و نگهداری آن‌ها را تأمین کند، چرا این سامانه‌ها را برای ایجاد سامانه‌های موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی و … در اختیار پژوهشگران و صنعتگران ایرانی قرار نمی‌دهد؟

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیرامون مسائل مربوط به فضای مجازی، نسل سوم تلفن‌های همراه و افزایش پهنای باند و عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خطاب به شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات، بیانیه‌ای منتشر کرد.

این بیانیه می‌افزاید: متأسفانه اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری در توسعه‌ شبکه اینترنت وارداتی براساس معماری نادرست شبکه، با تکیه بر افزایش صرف حجم ارتباطات بین‌الملل و برقراری ارتباطات نسل سوم تلفن‌های همراه و در افق نزدیک، اجرای پروژه‌های نسل چهارم و بالاتر که براساس تقلید بی‌چون و چرا از الگوهای القائی اتحادیه جهانی مخابرات صورت می‌گیرد و اموری از این دست، ذهن دلسوزان و دغدغه‌مندان را به خود مشغول کرده است و بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات، علما و مراجع تقلید و متخصصان حوزه خانواده، کارشناسان و مشاوران روابط اجتماعی و خانواده در این خصوص تذکراتی را در رابطه با تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی این اقدامات و یادآوری مغایرت‌های آن با نصوص قانونی داشته‌اند.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور از وزارت ارتباطات خواسته‌اند تا از ارتکاب اینگونه اقدامات صرف نظرکرده و هرچه سریع‌تر با اصلاح رفتار و برنامه‌ها، تلاش خود را برای عمل طبق قوانین و زیرساخت‌های قانونی و منطقی کشور متمرکز کند و به جای تخریب و تشویش اذهان عمومی از طریق متحجر  و مخالف دانش و علم معرفی کردن نخبگان، متخصصان و دلسوزان پرسش‌گر کشور، اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

این دانشجویان تاکید کرده‌اند: آنچه که وزارت ارتباطات در دوره جدید در ادامه برخی از رویکردها و اقدامات اشتباه دولت‌های گذشته در پیش گرفته است، چیزی جز حرکت در راه گسترش وابستگی فناوری ارتباطات کشور به بیگانه، خروج شدید ارز و گسترش بیکاری و تورم به خاطر تضعیف تولید ملی و عدم تقویت و حمایت از تولیدکنندگان بومی و دامن زدن به میل و اشتیاق برای واردات دائمی به جای تولید و صادرات در میدان فناوری اطلاعات نیست.

در ادامه این جریان،  10250 نفر از زنان فعالی در عرصه اجتماعی و فرهنگی در بیانیه ای ضمن اعلام نگرانی از راه اندازی بدون پشتوانه فرهنگی نسل های سوم و چهارم اینترنت، خواستار تسریع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شدند.

 شبکه‌های اجتماعی یکی از انواع محصولات فناوری اطلاعات است که زیرشاخه‌های مختلفی دارد؛ شبکه اجتماعی تلفن همراه، میکروبلاگ ها، چت روم‌ها، تالارهای گفتگو، ویدئو شیرینگ و … که رسانه‌های کاربرمحور هستند در دنیا و در ایران وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه از چند فناوری مبتنی بر گوشی استفاده می‌کنند و یک‌جور اپراتور مجازی هستند و با این اپراتورها می‌توان مکالمه صوتی، تصویری و متنی داشت ولی مثل اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل نیستند که اگر کسی برای شما مزاحمت ایجاد کرد قابل‌پیگیری باشد.

این در حالی است که وزیر ارتباطات تنها اقدامی که در این یک ماه انجام داد این بود که اعلام کرد با مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مخالفیم اما با حذف محتوای مجرمانه آن موافق هستیم.

اما طبق بیانیه‌ای که دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نوشتند این امکان برای وزارت ارتباطات فراهم نیست که بتواند محتوای خوب را از محتوای بد جدا کند؛ علاوه بر آن در این 21 روزی که از دستور معاون اول قوه قضائیه به وزیر ارتباطات گذشته است، چنین اقدامی را از سوی وزارت ارتباطات شاهد نبودیم.

این در حالی است که برخی از این شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر که سرور آن در خاک رژیم صهیونیستی است و رئیس آن یک افسر موساد است و صددرصد جاسوسی است، قابل پیگیری نبوده و نمی‌توان با محتواهای مجرمانه که از سوی این فضا ها منتشر می شود برخورد کرد.

در مدتی که این شبکه های اجتماعی در ایران رفع فیلتر شده اند، بسیار دیده شده است که توهین‌های زیادی به برخی از بزرگان دین و انقلاب شده است؛ اما همچنان این شبکه های اجتماعی به فعالیت خود ادامه می دهند.

با توجه به تولید برخی از شبکه‌های اجتماعی ملی در داخل کشور توسط جوانان این مرز و بوم این سوال مهم و اساسی پیش می آید که چرا وزیر ارتباطات بر استفاده از شبکه های اجتماعی صهیونیستی و جاسوسی تأکید دارد و چرا برای فیلتر این شبکه های اجتماعی تعلل می کند؟

تنها 7 روز مانده تا پایان اولتیماتوم قوه قضائیه و امیدواریم در این فرصت باقی‌مانده خود وزیر ارتباطات دست به کار شده و برای مسدود کردن این شبکه‌های اجتماعی غیر اخلاقی و جاسوسی اقدام کند.

واکنش دادستان تهران

دادستان تهران نیز در همین رابطه گفت : اگر دولت نسبت به کنترل اطلاعاتی و مسدودسازی این شبکه‌ها اقدام نکند، دستگاه قضا وارد عمل می‌شود، وی در عین حال گفته با فعالیت شبکه‌ها در فضایی سالم مخالفت نداریم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.