کدخبر: ۳٤۹٦٤
۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۲
چاپ

میرجلیلی:

خشکسالی 650 میلیارد تومان به کشاورزی خراسان جنوبی خسارت زد

بیرجندرسا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خشکسالی به بخش کشاورزی خراسان جنوبی 650 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

خشکسالی 650 میلیارد تومان به کشاورزی خراسان جنوبی خسارت زد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازمهر,  سیدابوالحسن میرجلیلی ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهارکرد: احتمال وقوع 70 درصد بلایای طبیعی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته این هفته به نام ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی تغییرنام یافته است، ادامه داد: شعار امسال این هفته" عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه، افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی" نامگذاری شده است.

میرجلیلی بیان داشت: برگزاری برنامه‌های این هفته با هدف آگاهی‌بخشی به مردم، افزایش مشارکت مردمی در پیشگیری، آشنایی مردم با توان دستگاه‌های اجرایی و ارتقاء توان دستگاه‌های خدمات‌رسان در وقوع حوادث است.

وی به سفر دو روزه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سفر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان از ساختمان مدیریت بحران استان بازدید کرد.

میرجلیلی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامی برای ساخت مرکز فرماندهی مدیریت بحران استان انجام نشده است، گفت: تنها چهار استان در کشور مرکز فرماندهی مدیریت بحران را ندارند که خراسان جنوبی یکی از این استانها است.

وی با بیان اینکه مطالعات ساخت این مرکز انجام شده است، تصریح کرد: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور قول انعکاس 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مرکز مدیریت بحران استان را به معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق قانون سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان پیشنهاد دهنده میزان اعتبار مورد نیاز را برای استانها به معاونت نظارت راهبردی اعلام می‌کند.

پیشرفت 85 درصدی سیل بند در شمال شهر بیرجند

 میرجلیلی با اشاره به بازدید اسماعیل نجار از سیل‌بند شمال شهر بیرجند، بیان داشت: در هنگام بارش‌های رگباری وقوع سیل را در محدوده شهری داشته‌ایم و با احداث این سیل‌بند منطقه شمال شهر بیرجند از وقوع سیل به داخل منازل و معابر شهری جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه 85 درصد پیشرفت فیزیکقی دارد، افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه 2.5 میلیارد تومان بوده که 1.5 میلیارد تومان هزینه و یک‌میلیارد تومان دیون پیمانکار هنوز پرداخت نشده که در این سفر قول پرداخت این مبلغ از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای پروژه گرفته شد.

 میرجلیلی بازدید از مناطق سیل‌زده نهبندان را از دیگر برنامه‌های سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ذکر کرد و گفت: در زمینه ساخت واحدهای سیل‌زده هیچ مشکلی وجود ندارد و مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد و سه میلیون تومان کمک بلاعوض برای مردم این منطقه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه خسارات ناشی از سیل در سه روستای طبسین علیا، سفلی و کهنو بوده است، تصریح کرد: 350 واحد مسکونی سیل‌زده آواربرداری شده است.

میرجلیلی بیان داشت: از مجموع واحدهای آواربرداری 92 واحد در مرحله آرماتوربندی، 85 واحد در مرحله اسکلت، 35 واحد در مرحله سقف و 59 واحد در مرحله دیوارچینی است.

وی بیان داشت: 49 هزار و 550 مترمربع شن‌ریزی در معابر این روستاها نیز توسط بنیاد مسکن استان انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پیگیری اعتبار برای لایه دوم آسفالت باند امداد و نجات فردوس نیز انجام شده است.

به گفته وی بازدید از روستاهای دچار خشکسالی بشرویه و فردوس و بازدید از مناطق عشایرنشین عشق‌آباد نیز در این سفر انجام و قول ارجاع درخواست‌های اعتباری استان برای این مناطق به معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور داده شد.

برگزاری 32 مانور امداد و نجات در خراسان جنوبی

میرجلیلی از برگزاری 32 مانور امداد و نجات همزمان با هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در استان خبر داد و افزود: مانور آتش‌سوزی و اطفاء حریق، مانور کوهستان، امداد و نجات در آوار، امداد و نجات در کویر و مانور ایمنی و زلزله در مدارس استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری 28 دوره آموزشی برای افرادی که در مدیریت بحران استان دخیل هستند اشاره و بیان کرد: هشت همایش تخصصی کاهش اثرات بلایای طبیعی طی این هفته در استان برگزار خواهد شد.

میرجلیلی از افتتاح 20 پروژه مرتبط با حوزه مدیریت بحران استان خبر داد و افزود: اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای این پروژه‌ها هزینه شده که با حضور مسئولان کشوری و استانی در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی افتتاح چهار پایگاه امداد و نجات، بهره‌برداری از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، افتتاح و راه‌اندازی تجهیزات آتش‌نشانی و بهره‌برداری از 15 دستگاه تجهیزات هواشناسی، افتتاح سوله چندمنظوره مدیریت بحران استان در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند را از جمله پروژه‌های قابل افتتاح در این هفته برشمرد.

خسارت 650 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان

میرجلیلی با اشاره به اینکه حجم خسارات را نمی‌شود به صورت کلی برآورد کرد، گفت: خشکسالی در سال زراعی 92-93 بالغ بر 650 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی میزان خسارات وارده به محصولات زراعی را 155 میلیارد تومان دانست و افزود: 165 میلیارد تومان نیز به محصولات باغی استان خسارت وارد شده است.

میرجلیلی با بیان اینکه 299 میلیارد تومان نیز به حوزه‌های دام، طیور و آبزیان خسارت وارد شده‌است، ادامه داد: بیش از 50 هزار خانوار کشاورز استان درگیر آسیب‌های خشکسالی هستند.

وی با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته تاکنون 100 میلیارد تومان بر اثر وقوع حوادث طبیعی به استان خسارت وارده شده است، افزود: این خسارات در بخش‌های سیل، زلزله، طوفان و سرمازدگی بوده است.

اختصاص 270 میلیارد ریال اعتبار به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 35 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، گفت: باید در این بخش راندمان مصرف آب را بالا ببریم.

میرجلیلی با بیان اینکه 90 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، ادامه داد: باید با اجرای طرح‌های نوین آبیاری راندمان مصرف را در این بخش افزایش دهیم.

وی از اختصاص 270 میلیارد ریال اعتبار مدیریت بحران در مرحله اول برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری به استان خبر داد و گفت: با این اعتبار می‌توانیم چهار هزار هکتار از اراضی استان را به سیستم آبیاری نوین مجهز کنیم.

میرجلیلی با اشاره به اینکه هزینه اجرای طرح آبیاری نوین و تحت فشار در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان حدود 100 میلیون ریال است، گفت: دولت از محل این اعتبار به ازای هر هکتار 6.5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد اعتبار اجرای طرح از سوی دولت پرداخت می‌شود از کشاورزان خواست تا برای استفاده از این تسهیلات بلاعوض به ادارات جهاد کشاورزی در شهرستانها مراجعه کنند.

میرجلیلی گفت: از سال 84 تاکنون تنها سه هزار و 800 هکتار اجرای طرح‌های نوین آبیاری در استان انجام شده است.

وی همچنین به اختصاص هشت میلیارد تومان اعتبار در سفر معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور به بخش آب استان اشاره کرد و افزود: این اعتبار در حوزه آب شرب شهری و روستایی توزیع خواهد شد.

میرجلیلی با اشاره به اینکه هدر رفت آب در استان بالا است، گفت: فرسودگی شبکه‌های آب شهری موجب شده تا هدر رفت آب بالا باشد و از محل این اعتبار برای نوسازی شبکه‌های آب شهری هزینه خواهد شد.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها