کدخبر: ۳٤۸۳۲
۱٦ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱٤:۰۸
چاپ

بلای خشکسالی در چهارمین استان عشایرنشین کشور/ زنگ خطر برای عشایر به صدا درآمد

بیرجندرسا- قصه تلخ خشکسالی‌های چندین سال اخیر خراسان جنوبی تمامی ندارد؛ زنگ خطر خشکسالی برای چهارمین استان عشایرنشین کشور به صدا در آمده است.

بلای خشکسالی در چهارمین استان عشایرنشین کشور/ زنگ خطر برای عشایر به صدا درآمد

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مهر، خشکسالی بی‌سر و صداترین بلای طبیعی است و از این حیث به گفته مسئولان، خراسان‌جنوبی از بحرانی‌ترین کانون‌های خشکسالی در کشور به شمار می‌رود.

خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان وسیع کشور محسوب شده و 14.96 درصد از مساحت استان را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد؛ اما بیشتر مراتع استان بیابانی بوده و شاید بتوان گفت حدود 37 درصد از مساحت استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.

هرچند جايگاه تعيين‌کننده جمعيت 13 درصدي عشاير خراسان جنوبي در اقتصاد، حفظ امنيت و فرهنگ استان بر کسي پوشيده نيست اما خشکسالي‌هاي مستمر رمقي براي عشاير باقي نگذاشته است.

بي‌آبي و گراني علوفه و ده‌ها مشکل ديگر تنها بخشی از مشکلات خشکسالی بر عشایر در خراسان جنوبی بوده و این مهم پیکر نحیف عشایر استان را رنج‌آلود کرده است.

خشکسالی چالش اصلی عشایر خراسان جنوبی

مديركل امور عشاير خراسان جنوبی در گفتگو با مهر بیان کرد: عشایر خراسان جنوبی 13 درصد جمعیت استان و هفت درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

محمدابرهیم ابراهيمي اظهارکرد: جمعیت قشر عشایری در استان 82 هزار و 549 نفر است.

وی تعداد خانوار جامعه عشایری استان را 15 هزار و 153 خانوار دانست و بیان داشت: این قشر با توجه به جمعیت بالا نیازمند برنامه‌ریزی و توجه بیش از پیش مسئولان هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه 34 درصد دام استان به عشایر اختصاص دارد، افزود: این میزان معادل یک میلیون و 382 هزار واحد دامی است.

مديرکل امور عشايري استان عشاير را جامعه‌اي مولد و پويا دانست و گفت: عشایر در همه مولفه‌ها اعم از امنيتي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي کشور تاثيرگذار هستند.

عشایر خراسان جنوبی از دیرباز به تمامی نقاط سرسبز استان و حتی استان‌های همجوار کوچ می‌کردند اما خشکسالی‌های متوالی سبب ساکن شدن این قشر فعال و پویای استان در مناطق مرزی شده است.

ابراهیمی نیز با بیان اینکه وجود 460 کيلومتر مرز مشترک با افغانستان، خراسان جنوبی را استاني مرزي کرده است، افزود: استقرار عشاير در مرزهاي استان اهميت حياتي دارد و از سوي ديگر عشاير اهل سنت و شيعه استان در حفظ و تقويت وحدت و فرهنگ خراسان جنوبي نقش مهمي دارند.
وی بيش از يک سوم واحد دامي استان را متعلق به اين قشر دانست و تصریح کرد: حدود 30 درصد توليدات دامي استان دسترنج جامعه عشايري است.

ابراهیمی بیان کرد: همچنین 12 درصد شیر تولیدی در استان، 32 درصد تولید گوشت قرمز و 35 درصد پشم و کرک استان توسط عشایر تولید می‌شود.

حمل 126 هزار متر مکعب برای عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی مهمترین مشکل عشایر استان را خشکسالی و تبعات سوء ناشی از آن دانست و گفت: خشکسالی اولین ضربه‌ای که وارد می‌کند متوجه مراتع و به تبع آن دام است در حالی که زندگی عشایری بر مبنای دامداری تشکیل شده و عمده تغذیه دام عشایر از مراتع می‌باشد.

ابراهیمی ادامه داد: خشکسالی‌های 16 ساله اخیر در استان سبب شده تا هزینه‌های نگهداری دام دو برابر ارزش دام شود و این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

 وی گفت: طی یک سال گذشته بیش از 30 هزار تن علوفه فقط از طریق تشکل‌های عشایری در میان دام‌های عشایری استان توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی کمبود آب شرب را از مهمترین دغدغه‌های اساسی عشایر استان برشمرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله آب چشمه‌ها و چاههای مالداری که از منابع اصلی تامین آب شرب مورد نیاز عشایر استان بوده خشک شده است.

ابراهیمی افزود: در راستای حل مشکل کمبود آب شرب در سال گذشته 126 هزار مترمکعب آب با هزینه‌ای معادل 875 میلیون تومان به مناطق عشایری استان حمل شده که این تنها پاسخگوی قسمتی از نیاز عشایر می‌باشد.

کمبود اعتبارات مانع خدمات‌رسانی مطلوب

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای سال جاری بیش از 50 هزار مترمکعب آب به مناطق عشایری حمل شده که کمبود اعتبارات در این راستا مانع از خدمات‌رسانی مطلوب به این جامعه شده است.

ابراهیمی به توزیع یک‌هزار و 350 تن علوفه یارانه‌ای بین دام‌های عشایر استان از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: در مجموع 270 میلیون تومان علوفه یارانه‌ای بین دام‌های عشایر استان توزیع شده است.

وی به تصویب 238 میلیارد ریال اعتبار به منظور جبران تنش‌های آبی و تامین علوفه توسط هیئت وزیران برای عشایر کشور اشاره کرد و افزود: سهم عشایر خراسان جنوبی از این اعتبار 26 میلیارد ریال است که امیدواریم هرچه زودتر این اعتبارات تخصیص پیدا کند تا مرهمی بر زخم‌های جامعه عشایری باشد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه عشایر 34 درصد دام استان را دارند، افزود: افزایش مضاعف قیمت علوفه، فقر مراتع و افزایش تغذیه دستی، سوء تغذیه، لاغری مفرط، افزایش بیماری‌های واگیر، عدم آبستنی دام‌های مولد، سقط جنین و مرده‌زایی، تلفات بره و بزغاله و سایر خسارت‌ها از جمله مشکلات ناشی از خشکسالی‌های چند ساله بر عشایر است.

خشکسالی بیش از ارزش دام به عشایر خسارت می‌زند

ابراهیمی زنده نگه داشتن دام را یکی از مهمترین دغدغه‌های عشایر در حال حاضر عنوان کرد و گفت: امروز خشکسالی بیش از ارزش دام به عشایر خسارت وارد می‌کند.

وی با اشاره به نقش موثر عشایر در امر تولید، مرزداری، مشارکت در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی یادآور شد: می‌طلبد تا مشکلات جامعه عشایری به صورت جدی مدنظر قرار گرفته و در راستای رفع آن اقدام شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی‌های چند ساله موجب پائین آمدن سطح درآمدی جامعه عشایری شده است، اظهارداشت: نمی توان گفت جامعه عشایری جامعه فقیری هستند، اما این قشر از لحاظ برخورداری از امکانات و خدمات مناسب فوق‌العاده محروم هستند.

ابراهیمی رفع این محرومیت‌ها از عشایر را نیازمند همت بلند مسئولین دانست.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.