کدخبر: ۳٤٦۹۲
۱٤ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱٦
چاپ

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس خبر داد

خسارت 120 میلیارد تومانی خشکسالی به منابع طبیعی در فردوس

بیرجند رسا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس از خسارت 120 میلیارد تومانی خشکسالی به منابع طبیعی این شهرستان خبر داد.

خسارت 120 میلیارد تومانی خشکسالی به منابع طبیعی در فردوس

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، سعید بیکی امروز در گفت‌وگو با  فارس اظهار کرد: منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار کشور، متعادل کننده اکوسیستم و پشتوانه بخش کشاورزی، دارای ارزش‌های تجاری و غیرتجاری فراوانی است و نقش آن در کنترل آب‌های سطحی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، حفظ و تولید خاک نباتی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا برکسی پوشیده نیست.

وی گفت: منابع طبیعی از مواهب بی‌بدیل و بسیار ارزشمندی است که توسط خالق مطلق جهان هستی برای بهره‌مندی موجودات و به ویژه انسان در زمین قرار گرفته و جوامع بشری از ابتدای خلقت تاکنون از پتانسیل‌های این نعمت خداوندی بهره‌مند گردیده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس با اشاره به اینکه یک ششم آیات قرآن کریم معادل یک‌ هزار آیه شریفه، بیانگر اهمیت منابع طبیعی است، افزود: در آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) به صیانت و بهره‌برداری صحیح از منابع طبیعی بعنوان نعمت‌های الهی سفارش شده است.

بیکی، عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس را 367 هزارو 980 هکتار اعلام و تصریح کرد: این عرصه شامل 298 هزار و 881 هکتار مرتع، 552 هکتار جنگل‌های طبیعی، 30 هزارهکتار جنگل‌های مصنوعی و نیز شامل 250 هزار هکتار عرصه آبخیز است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه‌های مرتعی شهرستان فردوس در شرایط عادی 20 هزار و 632 تن علوفه تولید می‌شود، یادآور شد: با کاهش بارندگی‌ها از میانگین 120 میلی‌متر به کمتر از 100 میلی‌متر در 15 سال گذشته و نیز کمتر از 60 میلی‌متر در سال گذشته، تولید علوفه در مراتع فردوس به میزان 75 درصد کاهش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس گفت: با بروز خشکسالی‌های پیاپی، تنها در یک سال گذشته 45 میلیارد تومان به بخش مرتع و نیز 120 میلیارد تومان به حوزه جنگل، آبخیز و بیابان در شهرستان فردوس خسارت وارد شده است.

بیکی، خسارات وارده به منابع آب زیرزمینی شهرستان فردوس را غیر قابل جبران دانست و افزود: حتی اگر در 15 سال آینده بارندگی نرمال و طبیعی در سطح شهرستان داشته باشیم باز هم خسارات خشکسالی در این شهرستان قابل جبران نیست.

کاهش یک سومی جمعیت دامی فردوس

وی یکی از اثرات خشکسالی در فردوس را کاهش جمعیت دامی این شهرستان عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، فقر مراتع و اقتصادی نبودن نگهداری دام، جمعیت دامی شهرستان فردوس به یک سوم کاهش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس با اشاره به کاهش 75 درصد برداشت علوفه از مراتع این شهرستان، یادآور شد: در حال حاضر سالانه پنج هزار و 158 تن علوفه از مراتع فردوس برداشت می‌شود که علوفه برداشتی از مراتع این شهرستان تنها جوابگوی 25 درصد دام موجود در شهرستان است.

بیکی، تعداد افراد بهره‌بردار از مراتع فردوس را 800 خانوار و همچنین نیاز یک واحد دامی در هر شبانه‌روز را 2 و نیم کیلو علوفه اعلام کرد و گفت: تولید فعلی علوفه در مراتع فردوس، پنج هزار و 158 تن است که بر اثر خشکسالی 15 هزار و 474 تن علوفه از بین رفته است و این مسئله خسارت زیادی را به بهره‌برداران از مراتع نیز وارده کرده است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها