کدخبر: ۳٤٦۹۱
۱٤ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۲
چاپ

ازدواج‌های فامیلی، مهم‌ترین علت ناشنوایی در خراسان‌جنوبی

ازدواج‌های فامیلی، مهم‌ترین علت ناشنوایی در خراسان‌جنوبی

بیرجندرسا-معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به فراوانی ازدواج‌ فامیلی در این استان، این نوع ازدواج را مهم‌ترین علت ناشنوایی دانست و گفت: برای پیشگیری از تولد فرزند ناشنوا زوجین پیش از بارداری از مشاوره ژنتیک استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایسنا, جمیله رضازاده با اشاره به این‌که 16 هزارو 128 معلول تحت‌پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد، 2476 ناشنوا هستند که این تعداد، 15.3 درصد کل جامعه معلولان را تشکیل می‌دهد.  
وی ادامه داد: هم‌اکنون در راستای پیشگیری از ناشنوا شدن کودکان پس از تولد کودک، غربالگری شنوایی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و پس از گذشت 6 ماه بعد از تولد کودک، نیز مجدد غربالگری می‌شود و در صورت ناشنوا بودن ابتدا با سمعک و در صورتی که با سمعک مشکل برطرف نشود کاشت حلزون انجام می‌شود.
 
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: کاشت حلزون یکی از اقدامات مهمی است که در راستای پیشگیری از ناشنوا شدن انجام می‌شود و این اقدام برای این‌که پاسخ بدهد باید در سنین زیر 2 یا 3 سال انجام شود.
 
رضازاده گفت: والدین پس از این‌که به سالم بودن شنوایی کودک خود شک کردند باید به پزشک مراجعه کنند، چون اقدام زودهنگام در این زمینه به درمان بهتر کمک می‌کند.
 
وی اظهار کرد: پارسال، حدود 6 نفر برای کاشت حلزون اقدام کردند که 110 میلیون تومان هزینه داشته است و امسال نیز این امکان را داریم که برای افرادی دیگر این خدمات را ارائه دهیم و هم‌اکنون 19 نفر در نوبت کاشت حلزون هستند و اگر تعداد بیشتر شود نیز می‌توانیم خدمات ارائه دهیم.
 
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که امکان عمل کاشت حلزون در استان فراهم نیست، گفت: انجام عمل در خارج از استان نیز هزینه‌های زیادی را دارد که سازمان بهزیستی در این راستا آمادگی پرداخت کمک‌هزینه‌های درمان را دارد.
 
رضازاده علل ژنتیکی را یکی از علل ناشنوایی دانست و افزود: ازدواج‌های فامیلی از مهم‌ترین علل ناشنوایی است و در خراسان‌جنوبی بعلت فراوانی ازدواج‌های فامیلی ناشنوایی در برخی روستاهای استان زیاد است و به زوجین پیشنهاد می‌شود پیش از باردار شدن به مراکز ژنتیک مراجعه کنند.
 
وی افزود: در صورتی که افراد در خانواده خود فرد ناشنوایی را دارند باید مشاوره ژنتیک انجام دهند.
 
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه علل غیرژنتیکی از دیگر علل ناشنوایی است، تصریح کرد: در صورتی که از فرزند مراقبت‌های لازم شود نیز امکان ناشنوا و یا کم‌شنوا شدن کودک وجود دارد.
 
رضازاده وجود برخی انگل‌ها و ویروس‌ها در دوران بارداری و ضربات را از دیگر علل ناشنوایی و کم‌شنوایی دانست و گفت: زوجین با مشاوره ژنتیک پیش از بارداری و انجام آزمایش‌های لازم می‌توانند از ناشنوا شدن فرزند خود جلوگیری کنند.
 
وی از پوشش 100 درصدی غربالگری شنوایی در استان خبر داد و افزود: هم‌اکنون با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی غربالگری شنوایی در استان انجام می‌شود.
 
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در بیرجند یک مرکز روزانه‌ی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا وجود دارد که کودکان ناشنوا و کم‌شنوا می‌توانند از این مرکز استفاده کنند.
 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.