کدخبر: ۳٤٦۲۰
۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۲
چاپ

قربانی کردن من برای ما

بیرجندرسا-تا قبل از ازدواج دختر و پسر، دوران مجردی و حال و هوای خودش حکمفرماست. تمام امور حول من می‌چرخد اما با ازدواج وضع فرق می کند.....

قربانی کردن من برای ما

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازتبیان, خداوند انسان‌ها را به عشق فراخوانده که عاشق جز معشوق هیچ نبیند.تا قبل از ازدواج دختر و پسر، دوران مجردی و حال و هوای خودش حکمفرماست. تمام امور حول من می‌چرخد. شاید در دوران تجرد افراد در بسیاری از مواقع به خصوص در مورد مسائل شخصی شان به صورت انفرادی تصمیم گرفته و عمل نمایند و نظر فرد دیگری برایشان مهم نباشد. اما دنیای تاهل با اینگونه تک روی ها سازگار نیست. در این دوران افراد باید از ساده ترین امور تا پیچیده ترین آنها با همسرشان مشورت کرده و بر اساس تصمیمی که از طریق مشورت گرفته می شود ،عمل نمایند.

تک روی در این دوران به معنای نادیده گرفتن فرد مقابل و عدم اعتماد به اوست به همین دلیل باعث اختلاف و درگیری میان افراد می‌شود. اگر دوران مجردی احساس مسئولیت نبود و جور آن را پدر یا مادر و یا دیگر اعضا می‌کشیدند اما پس از عقد و حتی بعد از آن در زندگی مشترک ،خبری از این زیر کار در رفتن ها نیست. چه دختر خانم و چه آقا پسر باید با انجام درست و به موقع وظایف و مسئولیت هایشان باعث سرعت یافتن روند سیر زندگی به سمت موفقیت شوند.

واقعیت این است که هر چیزی یک هزینه ای دارد اگر فرد بخواهد مجرد باشد وزیاد خودش را درگیر مسائل مالی و شوهر داری و خانه داری و ... نکند. خوب باید قید شیرینی‌های باهم بودن متاهلی را بزند و خلاصه هزینه تنها ماندن را بپردازد.

متاهل شدن کمی از آزادیهای فرد را بخاطر با همسر بودن می گیرد و بعضی وقتها گذشتن از خواسته های خود را به دنبال دارد ولی در عوض در کنار همسرمی توان احساس آرامش کرد و فرد ،تکلیفش برای آینده روشن است و از با هم بودن لذت می برد.

بعد از ازدواج، من‌ها باهم یکی شده و می‌شوند: ما. محبت و عشق ،تحفه الهی برای زوج شده دیگر من این را می‌گویم، معنا ندارد. حرف اول را عشق می‌زند و بس. در این مرحله زن و شوهر به تکامل می‌رسند. عشق مادر تمام خوبیهاست. که سایر خصلت‌های نیک در خانواده زیر سایه عشق اعضا به یکدیگر شکوفا می‌شود.

از اهداف مهم در ازدواج، آرامش و رابطه محبت آمیز میان زوجین است، برقراری روابط عاطفی، نقش مهمی در استحکام خانواده و سازگاری زن و شوهر دارد. یکی از عوامل مهم در تحقق عشق و محبت میان همسران، بیان و اظهار آن است. چه بسا کسانی که در قلب، محبت فراوانی نسبت به همسرشان دارند، ولی توانایی ابراز آن را ندارند. در حالی که گفتن جملاتی که حاکی از محبت زوجین نسبت به هم است در رفع بسیاری از تردیدها و سوء ظن‌ها موثر است. ائمه معصومین: هم به ابراز علاقه به همسر تأکید نموده اند و در سیره ی عملی ایشان نیز به چشم می‌خورد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: وقتی مرد به زن خود با محبت می‌نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیدة رحمت به آن‌ها نگاه می‌کند. (نهج الفصاحه، ح621).

 در زندگی مشترک فاطمه(س) با علی(ع) عبارات و کلمات محبت آمیز بسیار است. فاطمه(س) با الهام از دستورات الهی و با درک صحیح از روابط زن و شوهر، همواره به همسر بزرگوارش عشق می‌ورزید و او را مورد محبت قرار می‌داد و در کلام خود علاقه و احترام را با هم در نظر می‌گرفت. (بحارالانوار، ج 43، ص192).

حضرت علی(ع) فرمود: خطاب‌هایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید. (غررالحکم، ص 435).

فاطمه(س)، در مقام اظهار محبت و علاقه به امام علی(ع) فرمود: علی جان، روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو. (کوکب الدری، ج1، ص196)

متاهل شدن کمی از آزادیهای فرد را بخاطر با همسر بودن می گیرد و بعضی وقتها گذشتن از خواسته های خود را به دنبال دارد ولی در عوض در کنار همسرمی توان احساس آرامش کرد و فرد ،تکلیفش برای آینده روشن است و از لذت با هم بودن استفاده می‌کند

چه زیباست عاشق ‌شدن، سراز پا نشناختن. همه‌ی زندگی خود را صرف ما نمودن. برای تفاهم گذشتن از خواسته‌های کوچک شخصی لازم نیست، چراکه خودش در عشق حل‌شده‌ است. چه زیباست تکامل این عشق تا معبود ازلی. با این عشق دیگر نیازی نیست گفته شود کارهایت را برای رضای دوست انجام بده تا چنین و چنان شود. چراکه تمام کارهای فرد عاشق نشان از معشوق دارد. حالا این اوست که به ارزش عاشقی و نتیجه عشق داناست و با این آگاهی، باکی از خطرات راه ندارد، چرا که اصلاً آن خطرات را نمی‌بیند و فقط چشم در جمال معشوق دارد.

برای عاشق تجربه‌های بسیار شیرینی در راه است. با این باور زیبا کسی نیازی به چنین توصیه‌ای ندارد. اگر از عمق جان عاشق جانان شد، هرکاری را برای او انجام می‌دهد. این است که غم‌های دنیا او را از پا درنمی‌آورد، چرا که عشق الهی روح را وسعت بخشیده است. این خصوصیت عشق است و عاشق آیینه‌ تمام‌نمای معشوق است به قدر ظرفیت. چه لذتی بالاتر از همرنگی با محبوب؟ اگر اعضای خانواده عاشق باشند گذشت و فداکاری معنا پیدا کرده و مشکلات زندگی کم کم حل می‌شود اما بدون عشق... .

دو همسر یكدیگر را از انحرافات حفظ مى‏كنند، عیوب هم را مى‏پوشانند. وسیله راحت و آرامش یكدیگرند، وهر یك زینت دیگرى محسوب مى‏شود. این تعبیر نهایت ارتباط معنوى مرد و زن و نزدیكى آنها را به یكدیگر و نیز مساوات آنها را در این زمینه به طوركامل روشن مى‏سازد، زیرا همان تعبیر كه درباره مردان آمده درباره زنان هم آمده است بدون هیچ تغییر. (تفسیر نمونه، ج‏1، ص651) با محبت است كه می‌توان فضای معنوی خانواده را از نوع آلودگی‌ها پاك نمود. و رفتارهای محبت آمیز پدر و مادر با هم خواه ناخواه به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، دیگر اعضاء را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی والدین به عنوان اولین معلمان با شناخت وظایف خود و آگاهی دادن فرزندان خویش از این وظایف سبب خوشبختی آنها در آینده خواهند شد و از طلاق و زد و خورد لفظی و ازهم پاشیدگی خانواده جلوگیری نموده و فرزندان صالحی را تحویل جامعه داده و زمینه ساز سعادت جامعه خویش خواهند بود.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها