کدخبر: ۳٤۵۲٦
۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
چاپ

یارانه سود تسهیلات تولید هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است

یارانه سود تسهیلات تولید هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است

بیرجند رسا - علیرغم تصویب یارانه ۵۷۲۷ میلیارد تومانی سود تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی در راستای هدفمندی یارانه‌ها هنوز این مصوبات به سیستم بانکی ابلاغ نشده است و مصوبات روی کاغذ است.

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا به نقل از تسنیم,هیأت دولت با تصویب پرداخت یارانه واحدهای تولیدی در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه از اختصاص 5 هزار و 727 میلیارد تومان به عنوان یارانه تولید به صورت پرداخت مابه‌التفاوت سود تعیین شده بانک مرکزی با نرخ ترجیحی خبر داد.

نوبخت سخنگوی دولت یازدهم برای توضیحات بیشتر این مصوبه گفته است: از این میزان اعتبارات برای اشتغال و افزایش تولید 1200 میلیارد تومان برای وزارت صنایع و برای حفظ اشتغال در کشاورزی 100 میلیارد به وزارت جهاد کشاورزی، 1621 میلیارد برای حمایت از واحدهای تولید برق، 500 میلیارد تومان به وزارت نفت و نیرو برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، 450 میلیارد تومان به وزارت راه برای حمل و نقل، 750 میلیارد تومان به وزارت کشور برای نوسازی ناوگان شهری و ریلی درون‌شهری، 700 میلیارد تومان به وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی برای رقابت‌پذیری فناوری‌های غیرنفتی پرداخت خواهد شد.

انتشار این خبر از همان ساعات نخست نقطه امیدی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرد، اما با گذشت یک هفته هنوز هیچ خبری از اختصاص و یا ابلاغ  این مصوبه به سیستم بانکی نیست و  همچنان واحدهای مختلف تولیدی در تکاپو برای دریافت اعتبارات جهت پرداخت بدهی خود به سیستم بانکی هستند.

شهرستانی یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در همین ارتباط به تسنیم گفته است، علیرغم مصوبه دولت برای ارائه یارانه به بخش تولید هنوز چنین چیزی اجرایی نشده است، حتی از فعالان بخش فولادی درخواستی مبنی بر ارائه میزان نیازمندی آنها به منابع هم مطرح نشده است که به نظر می رسد دولت نباید فقط به تصویب مصوبات مختلف بسنده کند و باید پیگیری لازم را برای اجرایی شدن آنها نیز انجام دهد.

البته برخی از واحدهای تولیدی نیز معتقدند دولت برای ارائه تسهیلات به واحدها نخست باید تصمیمات لازم را در کاهش نرخ سود تسهیلات انجام داده و بعد بر مبنای آن به محاسبه ارائه تسهیلات ارزان به واحدهای تولیدی نماید. همچنین مدیریت دولت در اولویت‌بندی واحدهای تولیدی و دریافت نیازسنجی آنها ضمن همفکری با بخش های خصوصی هم برای دریافت تسهیلات از اهمیت زیادی برخوردار است.

همکاری سیستم بانکی با واحدهای تولیدی برای اختصاص منابع از الزمات اجرایی شدن این ‌گونه برنامه ها است اما متأسفانه هنوز اکثر واحدهای تولیدی با سیستم بانکی جهت دریافت تسهیلات با مشکلاتی روبه رو هستند که علیرغم تمام وعده های مسئولان همچنان حل نشده است.

حتی بنا به اذعان سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مصوبات گذشته هم برای اختصاص منابع به واحدهای تولیدی پرداخت نشده است به نحوی که قرار بود بخشی از منابع صندوق ضمانت ارزی به واحدهای تولیدی در استان‌های مختلف اختصاص پیدا کند و حتی کارگروه هایی متشکل از خانه صنعت، معدن و سازمان صنعت و معدن و نمایندگان استانداری هر استان لیستی از واحدهای واجد شرایط  را به صندوق ارسال کردند اما سیستم بانکی همکاری لازم را برای اجرایی شدن این موضوع انجام نداد.

وی  می‌گوید: به جرأت می توانم بگویم کمتر از 5 درصد منابع پیش بینی شده صندوق ضمانت ارزی در اختیار واحدهای تولید قرار گرفته است که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

دبیر انجمن فولاد ایران نیز با اشاره به اینکه همچنان در حال رایزنی با سیستم بانکی برای حل مشکلات اختصاص تسهیلات به واحدهای تولیدی هستیم معتقد است: هنوز مصوبات دولت به سیستم بانکی ابلاغ نشده تا واحدهای تولیدی به بانک ها مراجعه کرده و از شرایط دریافت تسهیلات ارزان مطلع شوند.

در مجموع دولت یازدهم از همان روزهای نخست فعالیت خود سخنان و البته مصوباتی را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی به تصویب رسانده است اما متأسفانه هنوز هیچ یک از این برنامه ها اجرایی نشده و واحدها همچنان با بزرگترین مشکل خود که همان کمبود نقدینگی است به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.