کدخبر: ۳٤٤٤۳
۰۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱٤
چاپ

ستاری:

سهم ایران از صادرات دارویی در دنیا به ۴۵۰ میلیون دلار رسید

بیرجندرسا-معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی در دنیا ۴۵۰ میلیون دلار است.

سهم ایران از صادرات دارویی در دنیا به ۴۵۰ میلیون دلار رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم ,سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران  در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر سهم صادرات گیاهان دارویی در دنیا 100 میلیارد دلار است که این عدد متاسفانه در ایران 450 میلیون دلار است و بیشترین حجم این رقم مربوط به صادرات زعفران است. بنابراین باید تلاش کنیم این رقم را براساس ظرفیت بالای ایران در این حوزه، افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران، مردم را با دستاوردهای این حوزه آشنا می‌کند زیرا کشور ما پتانسیل‌های بسیار بالایی در زمینه گیاهان دارویی دارد که اگر از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم در حوزه صادرات نیز به پیشرفت های قابل توجهی خواهیم رسید.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های معاونت علمی استفاده از پتانسیل‌های بومی کشور است که بیشتر این پتانسیل در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد، تصریح کرد: حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در ایران پتانسیل بسیار اما خلاءهای زیادی دارد که اگر این خلاءها را برطرف کنیم پتانسیل‌ها تبدیل به فرصت می‌شوند.

ستاری با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال مظلومیت ابوعلی سینا و رازی نمود یافته بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه بنا به دلایلی ابوعلی سینا و رازی که بزرگترین دانشمندان ایران در حوزه گیاهان دارویی هستند مجهول مانده‌اند و تاکنون آثار مکتوب آنان به صورت کامل به زبان فارسی ترجمه نشده یا به درستی مورد استفاده قرار نگرفته بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: به طور مثال پس از گذشت این همه سال تنها 11 جلد از کتاب الحاوی رازی ترجمه شده است و ترجمه کتاب قانون ابوعلی سینا نیز تاکنون مورد استفاده پزشکی قرار نگرفته است. با این حال خوشبختانه کتاب قانون بوعلی سینا و دو جلد دیگر از الحاوی رازی امروز به همت معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی این معاونت و با ترجمه روان و امروزی رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به همکاری خوب وزارت صنایع و وزارت بهداشت در حوزه گیاهان دارویی گفت: با توجه به اینکه حمایتپ های این دو وزارتخانه را در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در اختیار داریم باید تلاش کنیم تا این حوزه را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی تصریح کرد: نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران می تواند مردم را با دستاوردهای جدید در این حوزه آشنا کند و دیدگاه جدیدی را به مدیران کشور دهد.

ستاری در پایان عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا در این دوره از برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران دروازه ای برای توسعه صادرات، کسب استانداردهای مورد نیاز برای صادرات و توسعه گیاهان دارویی در کشور باشد.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی(ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برپا می‌شود.

در حاشیه این مراسم از ترجمه روان و جدید کتاب قانون بوعلی سینا و جلد هفتم و هشتم کتاب الحاوی ذکریای رازی و کتاب فرهنگ اصطلاحات طب سنتی که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی ترجمه شده رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از  پماد هیلا که برای اولین بار در کشور تولید شده و فرمولاسیون آن برگرفته از طب سنتی و برای سوختگی‌های درجه 1 و 2 استفاده می‌شود در کنار محصول تولیدی شرکت داروسازی باریج به نام بنتا باریج برای دندان درد و عفونت لثه ، لامیژکس برای عفونت گوش داخلی نیز رونمایی شد و از پیشکسوتان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی تقدیر به عمل آمد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها