کدخبر: ۳۳۹۵۵
۲٦ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:٤۳
چاپ

بوئینگ و اسپیس‌ایکس برندگان نهایی تاکسی فضایی ناسا +تصاویر

بیرجند رسا-شرکتهای بوئینگ و اسپیس‌ایکس توانستند در رقابت ناسا برای ساخت اولین فضاپیمای خصوصی آمریکا به منظور انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگشت آنها به زمین پیروز شوند.

بوئینگ و اسپیس‌ایکس برندگان نهایی تاکسی فضایی ناسا +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایسنا، این قرارداد 6.8 میلیارد دلاری جایگزین شاتل فضایی که پایانی بر وابستگی آمریکا به فضاپیمای سایوز روسیه است، در مرکز فضایی کندی رونمایی شد که پروازها از سال 2017 در آن رخ خواهند داد.

 

چارلز بولدن، مدیر ناسا در پی این اعلام، اظهار امیدواری کرد که ناسا انفجاری را در فعالیتهای خصوصی فضایی شاهد باشد.

 

در این رقابت، طرحهای حمل‌ونقل خدمه فضایی بوئینگ (CST-100) و فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس‌ایکس توانستند قراردادهای پرتاب به ایستگاه فضایی برای انتقال هفت سرنشین را در سال 2017 بدست بیاورند.

 

این دو قرارداد به منظور تکمیل گواهینامه ناسا برای سیستمهای حمل‌ونقل فضایی سرنشین‌دار با قابلیت انتقال انسان به مدار طراحی شده‌اند.

 

هنگامی که گواهینامه تکمیل شود، ناسا قصد دارد از این سیستمها برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگشت ایمن آنها به زمین بهره ببرد.

 

در این قراردادها، 4.2 میلیارد دلار بودجه به شرکت بوئینگ و 2.6 میلیارد دلار به شرکت اسپیس‌ایکس اعطا خواهد شد.

 

این قراردادها شامل حداقل یک پرواز سرنشین‌دار آزمایشی توسط هر شرکت با حداقل یک فضانورد ناسا بر روی آنها خواهد بود تا پرتاب، مانوردهی در مدار و الحاق سیستم فضاپیما و موشک کاملا یکپارچه آن را به ایستگاه فضایی ارزیابی کرده و همچنین عملکرد کامل همه سیستمهای آنها را بر اساس انتظارات بررسی کند.

 

پس از تکمیل موفقیت‌آمیز برنامه آزمایشی هر شرکت و دستیابی سیستمهای آنها به گواهینامه ناسا، هر شرکت به اجرای حداقل دو و حداکثر شش پرواز سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی خواهد پرداخت. این فضاپیماها همچنین به عنوان یک قایق نجات برای فضانوردان حاضر در ایستگاه عمل خواهند کرد.

 

بوئینگ و اسپیس‌ایکس مالکیت و اجرای سیستمهای حمل‌ونقل انسانی را برعهده خواهند داشت و می‌توانند سرویس‌های حمل‌ونقل فضایی انسانی را به مشتریان دیگر بجز ناسا بفروشند که در نتیجه کاهش هزینه را برای همه مشتریان به همراه خواهد داشت.

 

فضاپیمای ناسا بر روی موشک اطلس 5 ساخت شرکت United Launch Alliance به فضا پرتاب خواهد شد.

 

 

 

فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس

 

 

 

طرح CST-100 بوئینگ

 

 

 

فضای داخلی طرح اسپیس‌ایکس

 

 

 

فضای داخلی فضاپیمای CST-100 بوئینگ

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها