کدخبر: ۳۳۸۸۲
۲٤ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۱
چاپ

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی:

در حال حاضر 63 گروه توسعه روستایی در خراسان جنوبی فعال است

در حال حاضر 63 گروه توسعه روستایی در خراسان جنوبی فعال است

بیرجند رسا-شریفی گفت: در حال حاضر 63 گروه توسعه روستایی در خراسان جنوبی فعال است و این استان در زمینه انرژی‌های نو از جمله انرژی بادی، خورشیدی و بیوگاز اقدامات خوبی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا ، حبیب‌الله شریفی در نشست مباحث زیست‌محیطی خراسان جنوبی اظهار داشت: بیان‌زدایی از جمله معضلاتی است که همه کشور از جمله خراسان جنوبی با آن درگیر است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان وسیع کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر 14.96 درصد از مساحت استان را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین حدود 37 درصد از مساحت استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند و بیشتر مراتع استان بیابانی هستند.

شریفی اضافه کرد: تنها حدود 10 درصد از مراتع استان را مراتع متوسط و نزدیک به خوب تشکیل می‌دهد.

وی، کمبود بارندگی، خشکسالی، بادهای 120 روزه، گردو غبار و ریزگردها را از جمله معضلات زیست محیطی استان عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی در سال 88 نخستین استانی بود که طرح منشاء‌یابی گرد و غبار را مطرح کرد، اما امروز این استان از فهرست استان‌هایی که درگیر با ریزگردها هستند، جدا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: بالغ بر 3 میلیون هکتار از اراضی استان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند و در بعضی از روستاها اگر اقدامات مناسب انجام نمی‌شد، اکنون خالی از سکنه می‌شدند.

شریفی با اشاره به وجود 28 کانون بحرانی در خراسان جنوبی، افزود: با توجه به وسعت زیاد مشکلات، اعتبارات تخصیص یافته به استان کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی در مشارکت مردمی و توانمندسازی جوامع محلی به عنوان یک استان شاخص عمل کرده است، گفت: در همین راستا طرح ترسیب کربن که یک طرح ملی و بین‌المللی است در این استان در حال اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه فاز نخست و دوم این طرح در 40 روستای استان اجرا شده است، یادآور شد: با حمایت‌ها استاندار به دنبال اجرایی کردن فاز سوم این طرح در استان هستیم.

شریفی ادامه داد: هم‌اکنون تعمیم پروژه طرح ترسیب کربن در 12 استان کشور به اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 63 گروه توسعه روستایی در خراسان جنوبی فعال است و این استان در زمینه انرژی‌های نو از جمله انرژی بادی، خورشیدی و بیوگاز اقدامات خوبی انجام داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آبخیزداری، گفت: در همین راستا حدود 25 هزار اصله نهال بادام در حومه شهرستان بیرجند کاشته شده است که تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از سیلاب و تزریق آب به سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

شریفی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی نخستین استانی بود که بحث سازه لاستیکی آبخیزداری را در کشور به اجرا درآورد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.