کدخبر: ۳۳۸۷۸
۲٤ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۹
چاپ

جداسازی و خالص سازی مهمترین متابولیت های ثانویه از کلاله و گلبرگ زعفران

بیرجند رسا-پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موفق به جداسازی و خالص سازی مهمترین متابولیت های ثانویه از کلاله و گلبرگ زعفران شدند .

جداسازی و خالص سازی مهمترین متابولیت های ثانویه از کلاله و گلبرگ زعفران

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا ،معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : در این طرح فناوری ،  اجزاء اصلی مثل کروسین، پیکروکروسین و کیمفرول با درجه خلوص بالا و هم تراز با استانداردهای جهانی از زعفران ارگانیک منطقه در مقیاس آزمایشگاهی جداسازی و خالص سازی  شده است .

آقای زربان افزود : زعفران به عنوان با ارزش ترین گیاه غذایی و دارویی به عنوان عامل ضد سرطانی دارای اهمیت فراوانی است که  این خواص زیستی به متابولیتهای ثانویه آن به‌ویژه کاروتنوئیدها مانند کروسین، کروستین و مونو ترپن آلدهید پیکروکروسین ارتباط دارد و محققان علوم پزشکی بیرجند اکنون موفق به جداسازی این متابولیت ها شده اند .

مجری این طرح پژوهشی نیز گفت :در این طرح پژوهشی که 5 ماه به طول انجامیده ،  از هر 10 گرم پودر کلاله و گلبرگ زعفران به ترتیب  4 گرم کروسین ، 5 دهم گرم پیکروکروسین  و 10 میلی گرم کیمفرول  جداسازی شده است .

خانم دکتر هوشیار افزود :  قیمت هر گرم از ترکیبات فوق در سال 2014 در شرکت سیگمای آمریکا برای کروسین 700 هزار تومان و برای کیمفرول 5 میلیون تومان بوده است که اکنون این متابولیتها توسط محققان داخلی و با هزینه جزئی و خیلی کمتر از این قیمت ها به دست آمده است .

وی گفت:  استفاده از متابولیت های ثانویه  به جای عصاره تام زعفران در صنایع غذایی  به عنوان طعم و رنگ دهنده های خوراکی ، صنایع داروسازی به عنوان داروهای مکمل و هم به عنوان ترکیبات زیستی پیشگیری کننده از وقوع برخی بیماری ها  و همچنین در مراکز تحقیقاتی متعدد ، به طور حتم کمک های ارزنده ای به اقتصاد، رشد و توسعه فن آوری تولید زعفران در کشور می کند .

دکتر هوشیار افزود : امروزه در دنیا قرص و شربت کروسین برای کاهش درد و تب به ویژه در کودکان توسط معتبرترین کارخانجات داروسازی تولید می شود وچناچه ما بتوانیم این محصولات را در ایران تولید نماییم هم دسترسی به محصولات دارویی سریع تر و با هزینه کمتر خواهد بود و هم صادرات آن به کشورهای همسایه از نظر اقتصادی برای کشور سودآور خواهد بود.

هم اکنون در خراسان جنوبی14هزار و 600 هکتار از اراضی استان زیر کشت زعفران است که با کیفیت ترین زعفران ایران و جهان در این استان به عمل می آید .

در کمیت نیز خراسان جنوبی با تولید سالانه 45 تا 50 تن زعفران ، پس از خراسان رضوی دومین استان کشور است .

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها