کدخبر: ۳۳٤۰۲
۰۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱٦
چاپ

چهارمین نشست خبری رئیس‌جمهور

مردم ما نسبت به آمریکا هیچ‌ اعتمادی ندارند/ برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم

بیرجند رسا-روحانی با اشاره به اینکه مردم ما نسبت به آمریکا هیچ‌گونه اعتمادی ندارند گفت: برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم.

مردم ما نسبت به آمریکا هیچ‌ اعتمادی ندارند/ برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم

به گزارش پایگاه خبری تحلیل بیرجندرسا نقل از تسنیم،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در آخرین روز از هفته دولت در نشست‌خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: میلاد حضرت معصومه(س) و امام هشتم را به محضر شما عزیزان و همه ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می‌ کنم. هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر و سایر دولت مردان شهید را گرامی می‌داریم.

وی افزود: دولت در سال گذشته در زمینه‌های مختلف قدم‌های مختلفی که برداشته را برای مردم تشریح کرده و توضیح داده و امروز هم به مناسبت اینکه آخرین روز هفته دولت شده و وارد دومین سال کاری دولت یازدهم شده‌ایم، نکات مهم را اشاره می‌کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل اقتصادی، دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده‌ای که به مردم داده بود عمل کند و تا پایان امسال تورم 12 ماهه را به 25 درصد رسانده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز آخرین آمار ما می‌گوید تورم 23.2 شده و انشاءالله تورم تا پایان سال کمتر از 20 درصد خواهد بود، پس وعده‌ای که به مردم داده شده، انشاءالله بهتر از آن در عمل محقق خواهد شد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سال‌های بعد هم ادامه دهد، یعنی در سال 94 و انشاءالله در سال 95 تورم یک رقمی شود. بنای ما بر این است و امیدوارم خداوند به ما کمک کرده و مردم عزیز ما به این هدف دست یابند. اگر این کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از 40 سال تورم کشور یک رقمی شده است.

روحانی افزود: مسئله بعدی بحث رکود بود که مهمترین مسئله اقتصادی ما بوده است. تلاش بر این بود که در سال 92 از رشد منفی کاسته شود.

به گزارش تسنــیم، رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سال 91 رشد، منهای 6.7 بوده و در سال 92، منهای 1.1 بوده است، بنابراین ما تا حدی رشد منفی را کاهش داده‌ایم، البته این آمارهایی که می دهم مربوط به بانک مرکزی است که با مرکز آمار تفاوت های مختصری دارد. این اختلافات جزئی همیشه بین این دو مرکز آمار بوده است. در سال جاری یعنی 93 تمام تلاش ما این است که از رکود خارج شویم و رشد ما مثبت باشد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها همه بر این مبناست و انشاءالله امسال به رشد مثبت رسیده و از رکود عبور کرده و وارد رونق می‌شویم. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بسیار مفصلی را دولت داشته است.

وی افزود: بسته خروج از رکود دولت 177 بند دارد که 30 بند آن که نیاز به قانون داشته تقدیم مجلس شده و بقیه هم برخی در دولت تصویب شده یا خواهد شد و یا دستورالعمل اجرایی برای آنها صادر شده، لذا امیدواریم از رکود عبور کرده و کشور شاهد رونق اقتصادی شود و طبیعتا اگر رشد تولید داشته باشیم معضل اشتغال هم کم و بیش حل می شود. البته این معضل، جدی است. ما امسال امیدواریم پیش‌بینی‌هایی که برای اشتغال داریم تا پایان سال به آن برسیم.

روحانی تاکید کرد: انشاءالله تا پایان سال حرکت خوبی در زمینه اشتغال خواهیم داشت. در زمینه مسئله درآمد و وضع خزانه و وضع مالی دولت، می‌دانید که سال گذشته بودجه را اصلاح کردیم.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: بودجه 150 هزار میلیارد تومانی را تقدیم مجلس کردیم که البته مجلس به 170 هزار میلیارد رساند. در پایان سال وضع درآمدی ما حدودا با رقمی که پیشنهاد کرده بودیم به مجلس نزدیک بود. 148 هزار و خرده‌ای تحقق یافت. سال جاری ما البته تا پایان سال کمی بعید است بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم، اما همه تلاش ما این است که بودجه عمرانی را حتی‌الامکان تا جایی که امکان دارد عملیاتی و اجرایی کنیم.

به گزارش تسنیم، رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در پنج ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی که تخصیص دادیم نسبت به پارسال در کل 3.2 برابر است. بودجه عمرانی 5 ماهه ما نسبت به 5 ماهه پارسال بیش از 3 برابر شده  است، اما بودجه استانی 13 برابر سال گذشته است، لذا یک تحرک بسیار خوبی دولت در زمینه بودجه عمرانی در استان‌ها داشته و در کل هم وضع ما نسبت به پارسال بسیار بهتر است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مسائل اقتصادی البته نکات فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: اگر در سوالات مطرح شد پاسخ می‌دهم. در زمینه وضع آب، وضع لوله‌کشی‌ها و زه‌کشی‌ها در سراسر کشور، مهار آب، در واقع بهره‌وری درست در زمینه آب کشاورزی، دولت قدم‌های بسیار مهمی برداشته است.

روحانی اظهار داشت: ما در سال جاری و پایان سال گذشته مجموعاً 10 میلیارد دلار در زمینه آب و لوله‌کشی و زه‌کشی اختصاص دادیم که 2 میلیاردش امسال اجرایی می‌شود و بقیه در طول 3 الی 4 سال آینده اجرایی می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحول بسیار خوبی در زمینه آب به وجود می‌آید چون یک معضل بزرگ ما معضل آب است، گفت: باید دو کار مهم انجام شود. یکی مهار آب‌های مرزی و دوم اینکه در آب‌های کشاورزی بتوانیم بهره‌وری را بالا ببریم. بیشترین‌ آب مصرفی کشور حدود 90 درصد در زمینه کشاورزی است و بقیه 10 درصد است. اگر بتوانیم در کشاورزی صرفه‌جویی قابل ملاحظه انجام دهیم، می‌توانیم کمک بزرگی به حل معضل آب داشته باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در این زمینه در استان‌های غربی کشور و استان خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح‌های مفصلی داریم که قبلا در سفرهای استانی اعلام کردم، اظهار داشت: در پرانتز بگویم مبنای ما در سفرهای استانی این است که پروژه‌هایی که اعلام می‌شود امسال یا نیمه اول 94 به اتمام برسد و طرح های بزرگ و مهم طرح‌هایی باشد که یا در ظرف دولت یازدهم اجرایی شود یا بخش اعظم آن در طول 3 سال آینده اجرایی شود. مبنای ما بر این است.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه هشتمین سفر استانی در هفته آینده انجام خواهد شد، گفت: در زمینه بحث انرژی، دولت تلاش بسیاری کرده است. اولا بتوانیم نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد بتوانیم، بفروشیم، چون هنوز در شرایط تحریم هستیم. آن مقدار که جزو برنامه‌ریزی بوده اجرایی شده است.

روحانی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا بردیم، خاطرنشان کرد: در زمینه  گاز کشور برای صادرت و مصرف بسیار زیاد نیاز دارد. امسال 100 میلیارد متر مکعب به تولید گاز افزوده می‌شود. همین‌طور در زمینه طرح‌های مربوط به منابع مشترک برنامه‌های لازم را در دست تهیه داریم.

وی افزود: در زمینه  کشاورزی در کل وضع ما از پارسال بهتر است. مثلا در بحث گندم، تاکنون تقریبا ما امسال بالای 7 میلیون تن خریداری کرده‌ایم. نسبت به پارسال خیلی متفاوت است. بقیه محصولات ما هم به طور نسبی خوب بوده و در زمینه کشاورزی برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی این است که در 4 تا 5 سال آینده کاملا کشاورزی ما متحول شود، البته این برنامه در برنامه ششم هم که در سال آینده تقدیم  مجلس می‌کنیم به نحوی منعکس خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه مسئله محیط زیست که بسیار پیچیده و مشکل است، قدم‌هایی را برداشتیم. الان در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال  گذشته بهتر است، نه اینکه همه مشکل حل شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بعضی نوشته بودند اینها مرهون باد است؛ باد نعمت خداست و استقبال می‌کنیم، اما روزی هم که باد نیست هوا از سال گذشته بهتر است.

به گزارش تـــسنیم، رئیس دولت یازدهم در ادامه گفت: توزیع بنزین یورو 4 تاثیرگذار بوده، البته مشکل محیط زیست حل نشده که در حال برنامه‌ریزی هستیم. برخی برنامه‌ریزی درازمدت می‌خواهد و برخی نیازمند یاری کشورهای همسایه است.

رئیس قوه مجریه کشور گفت: در زمینه سلامت  فکر می‌کنم نیاز ندارد توضیح دهم. در بخش سلامت کار بزرگی را دولت شروع کرده که فکر می‌کنم در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است. امیدواریم این راه را بتوانیم ادامه دهیم که بار مردم را در زمینه بخش درمان کاهش دهیم.

وی افزود: در قدم اول مطلع هستید که امروز کسی که در بیمارستان بستری می‌شود در شهرها زیر 10 و در روستاها زیر 5 درصد از مخارج را پرداخت می‌کند.

روحانی تاکید کرد: در زمینه مسائل داخلی و سیاسی همه تلاش ما این است که آنهایی که زیست‌شان در شکاف‌ها هست، به آنها بفهمانیم که این شکاف‌ها رو به پایان خواهد بود و ما آشتی و وحدت را در جامعه بیشتر خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را کم می‌کنیم. ملت واحد و امت واحده می‌خواهیم باشیم. دست به دست هم دهیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از این پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری اشاره کردند امکان‌پذیر نیست. باید متحد باشیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: البته جناح‌ها و احزاب همه فعالیت خود را انجام می‌دهند. همان‌طور که رهبری فرمودند جامعه نباید دوقطبی شود. همه فعالان سیاسی در قواعد بازی و در چارچوب قانون اساسی باید فعالیت کنند تا هم شاهد نشاط و هم انسجام و وحدت باشیم.

روحانی با بیان اینکه دولت شکاف بین اقوام و مذاهب را مصمم است که بردارد، گفت: برخی ممکن است خوشحال نباشند، اما این کار را ما ضروری می‌دانیم.

وی افزود: تمام اقوام و مذاهب و ادیان زیر یک چتر واحد به نام ایران، زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر یک قانون به نام قانون اساسی و هدایت‌های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد. کشور ما یک دولت بیشتر ندارد. در مسائل اجرایی تصمیم‌گیری با دولت است و دولت تصمیمات را عمل می‌کند.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در چارچوب وعده‌هایی که در انتخابات رئیس‌جمهور به  مردم داده و در چارچوب قانون، از هیچ یک از وعده‌هایی که به مردم دادیم عقب نمی‌نشینیم، اظهار داشت: اگر جایی بخواهیم ما را مجبور کند راه دیگری را انتخاب کنیم، قبل از گردش به راست یا چپ به مردم خبر می‌دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را می‌کنیم، اما تصمیم ما این است که نه یمین و نه شمال. آن جاده مستقیم و طریق وسطی که مسیر اعتدال است را ادامه می‌دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اکثریت قاطع جامعه ما خواهان اعتدال هستند، نه اینکه آنها که به من رای دادند بلکه جامعه ما خواهان اعتدال است و از افراط و تفریط خیری نبرده است. اگر گروه کوچکی می‌خواهد مسیر افراط و تفریط را بروند خواهش می‌کنیم بیایند در مسیر اعتدال و ببینند که خیر در این مسیر است.

وی افزود: در زمینه مسائل فرهنگی ما معتقدیم که فرهنگ جامعه ما پرچمش باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و آنها به خوبی با تجربه و دانشی که دارند، این کار را خواهند کرد. دولت آنها را یاری می‌کند. معیار ما قانون است. هیچ گروه و جمعیتی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگی انجام دهد. هر چه قانون است به آن عمل کنیم و اگر جایی قانون شفاف نیست، باید شفاف کنیم. حاضریم لوایح را در این زمینه تقدیم مجلس کنیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: مبنای ما در سیاست‌خارجی این است که چهره واقعی ایران، چهره واقعی انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود. اسلام رحمانی برای جهانیان تبیین شود. مردم ایران اهل ادب، اهل اخلاق و فرهنگ هستند. می‌خواهند با ملت‌های دیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، دلیلش این است که در طول 200 سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوزی نداشته و اگر به او تجاوز کرده‌اند فقط دفاع کرده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: می‌خواهیم با کشورهای منطقه و به خصوص همسایه روابط خوب و نزدیکی داشته باشیم. بسیاری از سران  کشورهای همسایه به ایران سفر کرده‌اند و من به چند کشور سفر کردم. برنامه ما بر این است که با همسایگان و کشورهای منطقه با  وحدت و برادری زندگی کنیم و معضلاتی که برای منطقه پیش می‌آید به کمک مظلوم بشتابیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مبارزه ما با تروریسم جدی است و هرکجا باشد با تروریزم و خشونت مخالفیم و هر کشوری و ملتی از ما کمک بخواهد، کمک می‌کنیم. کمک ما به مردم عراق، سوریه، فلسطین و لبنان را در سال‌های اخیر شاهد بودید.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه مسئله هسته‌ای مبنای ما ادامه مذاکرات با 5+1 است. اگر زیاده‌خواهی در کار نباشد و اگر صداقت در طرف مقابل باشد، همان‌طور که طرف ایرانی هم صادقانه حرکت می‌کند و هم جدی است، ما در فرصت باقیمانده می‌توانیم به توافق و تفاهم نهایی دست یابیم، البته مسیر مقداری پیچیده است، اما تاکنون آن طور که از آغاز کار در ذهن ما بوده، پیشرفت کردیم و موفقیت به دست آوردیم. امیدواریم در ادامه کار بتوانیم به توافقات لازم دست یابیم و تحریم ظالمانه غلط غیرقانونی از سر مردم ایران انشاءالله برداشته شود.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور با توجه به پایان سخنانش، در پاسخ به اولین سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد که پرسید عنوان کردید مهار تورم از دستاوردهای دولت بوده است. تحلیل برخی تحلیل‌گران این است که اگر تورم هدف‌گذاری‌اش رقمی بالاتر از 15 درصد در نظر گرفته شود روند نزولی تورم تا پایان امسال صعودی شده و این به تورم سال 94 تاثیرگذاشته و رسیدن به تورم یک رقمی در 95 را با مشکل دچار می‌کند. آیا هدف‌گذاری نرخ تورم در ماه‌های آینده تغییر می‌یابد؟ گفت: برخی اقتصاددانان همین نظر را دارند و می‌گویند برای اینکه تورم مهارش مداومت داشته باشد، یعنی بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که سال 94 هم این تورم را کاهش دهیم و در 95 برسیم به تورم یک رقمی که هدف دولت است.

وی افزود: من نگفتم پایان امسال تورم 20 درصد خواهد بود. گفتم زیر 20 درصد خواهد بود که می‌تواند هر رقمی باشد، البته ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام می‌کنیم که دقیقا پیش‌بینی ما در اسفندماه چه مقدار است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: سال قبل برنامه‌ریزی ما بر این مبنا بود که در سال 92 به 35 و در سال 93 به 25 برسیم. در سال 92 به 34.7 رسیدیم. امسال برنامه 25 درصد بود و بحث‌های زیادی در جمع اقتصاددانان بود که با این وضع با چه مشکلی مواجه می‌شویم، لذا هدف را به زیر 20 درصد تغییر دادیم.

روحانی با اشاره به اینکه 2 هدف را داریم که دنبال می‌کنیم، گفت: یکی اینکه می‌خواهیم مهار تورم را ادامه دهیم و دیگر اینکه تورم امسال چه مقدار باشد که بتواند با این هدف سازگار باشد. حتما باید تورم ما زیر 20 درصد باشد که بتوانیم در سال آینده هم کاهش دهیم، اما اینکه زیر 20 درصد یعنی چقدر، ظرف یکی دو سه ماه آینده اعلام خواهیم کرد.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار لبنان که پرسید یک سال پیش رئیس‌جمهور ایران به تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه خشونت و تروریزم دعوت کرد. اخیرا هم اوباما دعوت به تشکیل این ائتلاف کرد، اما ایران و سوریه را مستثنی ساخت. ایران هم اخیرا دعوت به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای کرد. کدامیک از این دو ائتلاف می‌توانند کارآیی بیشتری داشته باشند؟ گفت: همان‌طور که در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردم، مبنا این است که همه کشورهای جهان علیه خشونت و تروریزم دست به دست هم دهند.

وی افزود: طرحی با عنوان ویو مطرح و در مجمع عمومی به اتفاق آراء تصویب شد. در همان سخنرانی و بعد در مصاحبه‌هایی که در نیویورک داشتم پیش‌بینی کردم که اگر دنیا اقدامات جدی انجام ندهد گرفتار خشونت و تروریزم آن چنان خواهد شد که ممکن است نه تنها خاورمیانه، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را مبتلا کند. امروز می‌بینیم که افراط و تروریزم در منطقه ما چه می‌کند. هم گروهک‌های تروریستی به ترور ادامه می‌دهند و هم رژیم‌صهیونیستی.

روحانی خاطرنشان کرد: کشورهایی که ادعا می‌کنند می‌خواهند با تروریزم مبارزه کنند باید در ادعای خود صادق بوده و در اعمال‌شان صادق باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: همین گروه‌های تروریستی در سوریه بودند و ما پارسال به اینها می‌گفتیم اینها چه خطری هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنــــیم، وی افزود: برخی کشورهای بزرگ امروز می‌بینند که جنایت‌کاران دیروز در سوریه امروز در عراق جنایت می‌کنند. جنایت جنایت است، نمی‌شود بگوییم اگر یک آمریکایی کشته شد می‌خواهیم مبارزه کنیم با تروریزم، اما اگر غیرآمریکایی کشته شد تردید کنیم. این معنایش این است که در تروریزم  جدی نیستند و فقط در بهترین  حال و خوشبینانه منافع ملی خود را می‌بینند.

رئیس دولت یازدهم اظهار داشت: از نظر ما هر انسان بیگناهی کشته شود، مثل اینکه بشریت ذبح و قربانی شده است، لذا تصمیم ما برای مبارزه با ترور است. هر که در این زمینه تلاش کند ما استقبال می‌کنیم که جهانیان به طور واقعی با تروریزم مبارزه کنند. ما البته در منطقه خودمان به یک هماهنگی، همکاری و وحدت بین کشورهای منطقه نیاز داریم.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی برای سفر به حج دارید؟ گفت: من فعلا تصمیمی برای زیارت خانه خدا ندارم، گرچه همیشه مشتاق هستم که حرم پیغمبر را در آغوش بکشم، اما برنامه‌ای فعلا در این زمینه ندارم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه خبر که پرسید دیروز آمریکا تعداد دیگری از شرکت‌ها، افراد و حتی چندین نفت‌کش را در لیست تحریم‌های جدید قرار داد. پاسخ احتمالی دولت شما به این تجاوز چه خواهد بود؟ اظهار داشت: تحریم غیرقانونی، تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران است.

وی افزود: ما باید با همه توان و قدرت در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم، البته آنها بهانه‌شان این است که می‌گویند آنها تحریم را دور زدند. ما برای جلوگیری از دور زدن تحریم مجدد انجام می‌دهیم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: البته ما تحریم را دور می‌زنیم و با افتخار هم دور می‌زنیم، چون غیرقانونی و برخی از آنها را از جمله در موارد غذایی و دارویی جنایت علیه بشریت می‌دانیم.

روحانی تصریح کرد: حتما در برابر هر تحریم راه‌حل‌های خود را انتخاب می‌کنیم و دست روی دست نمی‌گذاریم. کار آمریکایی‌ها برای تحریم، کار زشتی بوده و با روح توافقات سازگار نیست. در حالی که مذاکره می‌کنیم برای توافق نهایی، این‌گونه اعمال نه با سیاست حل معضلات جهانی از طریق مذاکره سازگار است و نه با مسیر اعتمادسازی. مردم ما نسبت به آمریکا هیچ‌گونه اعتمادی ندارند. به گزارش تسنیم، خوب بود آمریکایی‌ها با اعمال‌شان زمینه را تاحدی فراهم می‌کردند که این اعتماد تا حدی درست شود، اما این کاری که کردند، بی‌اعتمادی را عمیق‌تر می‌کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال خبرنگار کیهان که پرسید همان‌طور که مستحضرید رهبر معظم انقلاب بر فاصله‌گذاری دولت با فتنه‌گران تاکید کردند؛ برنامه دولت محترم برای عمل به این توصیه چیست؟ گفت: همه نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار ما با ایشان فرمودند دولت برای آنها برنامه‌ریزی کرده و اجرایی و عملیاتی می‌کند.

وی افزود: مسائلی هم که مربوط به سال‌های گذشته است و در کشور وجود دارد، ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم. معیار ما قانون خواهد بود و کسی اگر محکومیتی دارد و محکومیتش برای این است که طرف از حقوق اجتماعی محروم شود، یعنی دادگاه فردی را برای استفاده از حقوق اجتماعی محروم کرده، به قانون عمل می‌کنیم، اما تخیلی اینکه آقایی در عکسی بوده حالا اینکه  مال کی است و به چه منظور بوده و رفته تماشا کند یا چه جور شعاری بدهد را نمی پذیریم که کسی بخواهد بر مبنای توهمات فردی را محکوم کرده یا به دولت بگوید که این فرد از حقوق اجتماعی محروم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه می‌خواهد. ما هم طبق حکم دادگاه عمل می‌کنیم. اینکه بگویند آقایی کجا بوده یا کجا می‌خواسته باشد معیاری برای ما نیست. البته آنچه مقام معظم رهبری فرمودند حتما وزرای محترم به فرمایشات ایشان در همه زمینه‌ها عمل می‌کنند. ضمن اینکه در دولت همه نکات ایشان را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار کیودو ژاپن که پرسید درباره اقدام شب گذشته دولت آمریکا، برداشت شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید تحریم‌ها جدید بوده؟ یا اینکه ادامه تحریم‌های کنونی و قبلی است؟ آیا توافق ژنو نقض شده یا خیر؟ آیا تصمیم به سفر به نیویورک و ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا دارید؟ گفت: آنها همیشه مدعی هستند تحریم جدید نکردیم. به گزارش تسنیم، همان‌طور که گفتم بر فرض که حرف‌شان درست باشد باز هم منافات دارد با روح توافق ژنو، ضمن اینکه اصل آن تحریم غیرقانونی بوده و شکل جدیدش هم ناصحیح و غیرسازنده و غیرقانونی است.

روحانی تاکید کرد: درباره سفر به نیویورک هم تصمیم قطعی نگرفتم. برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا که پرسید دلیل مخالفت با اینترنت پرسرعت چیست؟ گفت: مسئله پیشرفت علم بسیار اهمیت دارد. مقام معظم رهبری همواره روی این مسئله تاکید دارند. دولت هم در این زمینه همواره دارد تلاش می‌کند تا پیشرفت‌های علمی بیش از گذشته باشد

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمار شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و پارک‌های علمی و فناوری قابل پیشرفت بوده و حتی بر مبنای مقالات و مراجعه به مقالات پیشرفت ما قابل ملاحظه بوده، گفت: هفت تا هشت ماه که ردیف ما 17 بوده اکنون به 15 رسیده است. برخی فکر می‌کنند رتبه ما کاهش یافته، اما نه بهتر شده. بعضی فکر می‌کنند مثل نمره دبستان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های پیشرفت علمی، اینترنت پرسرعت است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بخشی را دانلود کنیم و ساعت‌ها بنشینیم گاهی وقت‌ها آدم خوابش می‌برد. مبنای این دولت به اضافه کردن پهنای باند است و این تصمیم دولت است. این‌گونه امور تصمیماتش در شورای عالی مجازی اتخاذ می‌شود. در این شورا بحث مطرح می‌شود.

روحانی تصریح کرد: یکی از تصمیمات این دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که در این زمینه قدم‌های اولیه برداشته شده است. به گزارش تسنیم، دولت این کار را می‌کند و در آن شبکه ملی سرعت خیلی بیشتر از امروز می‌شود. تصمیم دولت بر ادامه این روند خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ام‌بی‌سی آمریکا که پرسید با توجه به تحریم‌های دیروز و اینکه مذاکرات بار دیگر تمدید شده، چقدر امیدوارید مذاکرات به نتیجه برسد؟ آیا 1+5 اکنون با حسن نیت مذاکره می‌کند؟ اگر به نتیجه نرسد چه می‌شود؟ گفت: فکر می‌کنم در جمع 1+5 کشوری که رویش خیلی تردید است که آیا حسن نیت کافی دارد یا نه، آمریکایی‌ها هستند.

روحانی افزود: بقیه کشورها که معمولا خیلی در این زمینه‌ها رفتاری از خود نشان ندادند که ببینیم آنها می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد. آنچه در مجموعه مذاکرات حس می‌کنیم این است که همه 7 کشور به دنبال حل و فصل هستند. دلیلش این است که راه قبلی، راه غلط و اشتباهی بوده است. راه تحریم به ضرر همه بوده است. راهی که قبلا انتخاب شده باخت باخت بوده و امروز همه به دنبال برد برد هستیم، اما مذاکرات، سخت است و آسان نیست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: حداقل سه تا چهار مسئله پیچیده وجود دارد که ساعت‌ها رویش مذاکره شده و باز هم خواهد شد. همین هفته باز هم پایان هفته مذاکراتی با آنها خواهد بود. ما مذاکره را ادامه می‌دهیم تا اینکه به نتیجه برسیم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در زمان باقی مانده امیدواریم به توافق برسیم، گفت: تحریم‌های دیروز که به تعبیر آنها جدید نیست، به نظر ما کار درستی نبوده و به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند. البته در مذاکره یکی از پایه‌ها، اعتماد و صداقت است. این‌طور کارها به مسیر اعتماد و صداقت لطمه می‌زند، اما مذاکره را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: اینکه اگر نشد چه می‌شود؟ مانند دفعه قبل که نتوانستیم به نتیجه برسیم، دوره قبل هم نشد و تمدید شد، اما تاکید می‌کنم بازگشت شرایط به یک سال گذشته امکان‌ناپذیر است. اگر به تفاهم نرسد به این معنا نیست که سازمان تحریم باقی می‌ماند. سازمان تحریم در هم شکسته و باقی نخواهد ماند. مسیر را برای شکستن تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار تهران‌تایمز که پرسید گسترش مناسبات با کشورهای حوزه خلیج فارس در دستور کار دولت بوده است. اخیرا آقای امیر عبداللهیان سفری به ریاض داشتند. گسترش روابط با عربستان چقدر جدی است؟ گفت: از سوی ایران رابطه خوب با همه همسایگان از جمله عربستان در دستور کار است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: می‌خواهیم با همه همسایگان روابط بهتری داشته باشیم. اختلاف نظرهایی که بین ما و عربستان است نسبت به روابط دوجانبه ما نیست، بلکه نسبت به منطقه است. اکنون این منطقه از شمال آفریقا تا خاورمیانه است. این اختلاف نظرها اکنون هم هست و بعدا هم ممکن است، باقی باشد. فکر می‌کنیم راه‌حل اختلاف نظرها، مذاکره و حرف زدن است، نه فاصله گرفتن. ما همیشه حاضر بودیم برای مذاکره و اکنون هم حاضریم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه شرایط منطقه کاملا با گذشته متفاوت شده است، تاکید کرد: اسرائیل در غزه شکست خورده است. تروریست‌ها در لبنان شکست خورده و شکست‌های سختی در سوریه و عراق داشتند. اوضاع پاکستان و افغانستان ایده‌آل نیست. اینها برای دید ما برای آینده منطقه باید مدنظر باشد.

روحانی بیان داشت: اختلاف دیدگاه بین ما و عربستان هست و ممکن است همه آنها حل نشود، اما معنایش این نیست که اگر با کشوری رابطه نزدیک داریم نظرات‌مان درباره منطقه عین هم باشد. ما با ترکیه روابط بسیار خوبی داریم، اما درباره سوریه اختلاف نظر داریم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تیمای انگلستان که پرسید بعضی به دنبال تقابل شدید بین شیعه و سنی در منطقه هستند. ایران با توجه به قدرت خود چه کمکی می‌تواند برای رفع این معضل کند؟ اگر آمریکایی‌ها و بقیه دول بخواهند برای مقابله با داعش وارد عمل شوند ایران آماده همکاری نظامی است؟ گفت: ما اساسا با هر کشوری که بخواهد با تروریزم مبارزه کند، آماده کمکیم. عراق باشد یا سوریه یا لبنان یا ملت بزرگ فلسطین، اما آمریکایی‌ها ندیدیم اراده جدی در مبارزه با تروریزم داشته باشند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: مطالعه کنند این گروه‌های تروریستی از کجا به وجود آمدند. طالبان و القاعده و انشعاب‌های آن از کجا آمده‌اند؟ همین‌ها در سوریه سه سال داشتند مردم را می‌کشتند. چطور آمریکایی‌ها چیزی نگفتند؟ در عراق به کشتار مردم پرداختند. تازه آمریکا که می‌خواهد مبارزه کند، می‌گوید می‌خواهیم از سفارت خود و از کنسولگری خود دفاع کنیم. اینکه مبارزه با تروریزم نیست. این معنایش خیلی بد است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند. همه دنیا باید برابر ترور و تروریزم بایستند. اگر کشوری در دنیا با تروریزم مبارزه کند خوب است و هر کشوری باشد مورد استقبال ماست، اما هیچ برنامه‌ای برای همکاری و هماهنگی با آمریکایی‌ها در این زمینه نداریم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق که پرسید سال گذشته پس از اولین تماس تلفنی شما با اوباما، بازتاب خوبی داشت. اکنون شما احتمال دارد دوباره سفر کنید به نیویورک. اگر شما نروید دولت شما برنامه مشخصی برای استفاده از این فرصت دارد؟ گفت: سفر به نیویورک معلوم نیست. برای اجلاس محیط زیست هم در نیویورک دعوت شدم، البته اگر تصمیم‌گیری شود اعلام می‌شود، اما بر فرض اگر نروم، وزیرخارجه حتما به این سفر می‌رود و در نیویورک وزرای خارجه با هم مذاکره می‌کنند. به گزارش تسنیم، امیدواریم از فرصت فضای سازمان ملل چه برای بحث هسته‌ای و چه برای روابط با کشورهای دنیا بتوانیم استفاده کنیم. کشورهای زیادی سران‌شان شرکت می‌کنند که فرصت دیدار و بحث است.

خبرنگار روزنامه شرق پیغام از طرف دوستان و همکارانش داشت و گفت: درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌خواهم صحبت کنم. شما در انتخابات 92 امید را به مردم برگرداندید و این امید با کمک همه اهالی رسانه به مردم بازگردانده شد، اما خود روزنامه‌نگاران کمی نگرانند که این امیدشان ناامید شود. اکنون انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنان پلمپ است. علیرغم تلاش شما اهالی رسانه نگرانند که نهاد و انجمنی زیر نظر دولت یا شبه دولتی بخواهد ایجاد شود و استقلال انجمن صنفی را زیر سوال ببرد. اکنون فضای دلواپسی زیاد است. این روزها خواستیم ما هم دلواپس باشیم.

روحانی در پاسخ به این پیغام گفت: جواب پیغام این است که نگران نباشید(خنده). دولت در فکر تهیه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس می‌شود. به گزارش تسنیم، البته می‌دانید که دولت در برخی زمینه‌ها باید با قوای دیگر همکاری کند. ما باید با هم تصمیم بگیریم و هماهنگ باشیم. گاهی ممکن است این تفاهم زمان ببرد، اما دولت دنبال می‌کند. قول‌هایی که دادیم به مردم یا انجمن‌ها و اصناف و گروه‌های مختلف را از یاد نبردیم.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه که پرسید به نظر می‌رسد هر وقت شما یک گام به جلو برمی دارید، برخی می‌خواهند شما را به عقب برانند. یکی از وزیران شما را استیضاح کردند یا خبرنگاران خارجی مثل یگانه صالحی را بازداشت کردند. چرا برخی افراد به طور آشکار علنا علیه ریاست جمهوری شما ایستادند؟ گفت: به هر حال در کشور نظرات مختلفی هست. ضمن اینکه نهادها و ارگان‌ها وظایف و مسئولیت‌هایی  در چارچوب اختیارات‌شان دارند و اقداماتی می‌توانند انجام دهند.

وی افزود: در کشور ما مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند وظیفه‌ای از یک وزیری به درستی انجام نشده، از وزیر سوال کند یا در شرایطی وزیر را استیضاح کند و در نهایت رای دهد.

روحانی تاکید کرد: ما از استیضاح وزیر نگرانی نداشته و نداریم. به دلیل اینکه استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور گفت: مسیری که دولت انتخاب کرده، یعنی همان سفارشاتی که به فرجی‌دانا کردم و به او گفتم دانشگاه باید آرام باشد، از کمیت باید به سمت کیفیت برویم، معیار نصب و عزل مسائل جناحی نباشد و ... همین‌ها را به وزیر بعدی خواهم گفت. من قولی که به مردم دادم، مبنای ما اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه است. ما به راه‌مان ادامه می‌دهیم. حالا اینکه استیضاح برای مقابله با دولت بوده باشد، من هنوز این را درست  حس نکردم. ظاهر امر این است که مجلس سوالاتی داشته که به صورت استیضاح مطرح کرده و اکثریت مجلس قانع نشده است. ما تسلیم قانون هستیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ممکن است نظرات هم در کشور واحد نباشد. کسانی باشند حامی دولت باشند به جد. کسانی هم باشند از دولت حمایت کنند و هم منتقد دولت باشد و هم کسانی باشند که مخالف باشند. اشکالی ندارد. در کشور ما این مسائل پذیرفته است. این دولت راهی را ادامه می‌دهد. درصدی حامی هستند و افرادی هم ممکن است نظرات دیگری داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: آنچه از نظر ما قابل قبول نیست، تخریب است. تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن قابل قبول نیست و مردم نمی‌پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به تن کند و عمل تخریب انجام دهد آن لباس را زود از تنش درآورده و به مردم معرفی کرده و می‌گوییم لباس تقلبی است. نقد مورد استقبال دولت است، حتی اگر لحنش تند باشد.

وی در ادامه گفت: من در طول این یک سال نسبت به منتقدین بسیار با حوصله بودم، اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود، چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اقلیت حق نقد دارد و حق سخن گفتن دارد، اما حق تخریب ندارد. اگر خواست تخریب کند، دولت و اکثریت در برابرش می‌ایستند. تا اینجای کار مشکلی در مسیر راه‌مان آن چنان که شما در سوال‌تان بود من نمی‌بینم.

به گزارش تسنیم، رئیس دولت یازدهم در ادامه بیان داشت: دولت به راه خود ادامه می‌دهد. احساس ما این است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت هستند و نظرسنجی‌ها همین را نشان می‌دهد. در برنامه‌های‌مان، در حد یک سال خود را موفق می‌دانیم، البته هر دستگاه اجرایی مشکلاتی دارد که باید تحمل کند.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر که پرسید نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیکاری مشکل اصلی کشور است. به طور مشخص‌تر و جزئی‌تر سیاست‌های دولت در بخش اشتغال چیست؟ گفت: مهمترین مشکل هم اقتصادی و هم اجتماعی و بیکاری است که خودش می‌تواند مشکل فرهنگی هم باشد.

وی افزود: اگر بگوییم در کنار رکود اقتصادی، مسئله بیکاری که معمولا با هم هستند، مشکل بزرگی است. ما دو برنامه داریم. یکی برنامه شکستن رکود و عبور از آن است که 177 بندی که ماه‌ها روی آن کار کردیم. فکر می‌کنیم امسال موفق باشیم که از رکود عبور کنیم و در پایان سال همه پیش‌بینی‌های ما این است که رشد اقتصادی ما انشاءالله مثبت خواهد بود. به گزارش تسنیم، البته برخی محاسبات ما و برخی وزرای ما می‌گویند اکنون از رکود رد شدیم، اما من با احتیاط می‌گویم در حال عبور هستیم.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: وزارت ارتباطات به ما وعده داده که امسال 30 هزار شغل جدید ایجاد کند، اما ما اعلام نکردیم، چون ممکن است این 30 هزار بشود 35 یا 25 هزار شغل و قرار شد در آخر سال مطرح شود.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: در بخش صنعت هم قول‌هایی داده شده است. اکنون رشد تولید در خودروسازی 80 درصد نسبت به 5 ماهه سال گذشته است. در معادن وضع خیلی بهتر شده است. در زمینه نفت و  گاز حرکت بسیار خوبی داریم. حتما ما اشتغال خواهیم داشت. دیدید یکی از وزرا اعلام کرده 1 میلیون شغل تا پایان سال خواهیم داشت. من نمی‌توانم چنین قولی بدهم، اما مسیر اشتغال باز شده است.

روحانی اظهار داشت: اکنون آمار نشان می‌دهد بیکاری در میان تحصیل کرده‌ها بالاست و در میان بی‌سوادها خیلی پایین است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون فونیکس چین که پرسید شما گفتید اقتصاد بزرگ‌ترین وظیفه شما در سال جاری است. به خاطر تحریم باز هم مشکلات زیادی در تبادلات بین ایران و  چین هست. اگر ایران با 5+1 به توافق هسته‌ای نرسد و باز هم تحریم جدی شروع شود، شما نقشه دومی برای حل این مشکلات دارید؟ انتظارتان از چین چیست؟ گفت: ما در حال حاضر در شرایط تحریم هستیم، اما روابط‌مان با چین در حال توسعه است.

روحانی در ادامه گفت: قرارهایی با رئیس‌جمهور محترم چین در حاشیه اجلاس سازمان شانگهای در قرقیزستان و بعد هم در اجلاسی در شانگهای داشتیم. دوبار با هم مذاکره و ملاقات کردیم. علی‌القاعده در سفر آتی هم دیدار با هم خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برنامه‌ریزی که ما برای توسعه رابطه داشتیم، برخی تحقق یافته و برخی را در حال مذاکره برای تحقق هستیم. در شانگهای با رئیس‌جمهور چین توافق کردیم که 6 گروه کاری تشکیل دهیم که هر کدام طرح‌های متناسب با گروه خود را در همین ماه‌هایی که پیش‌رو داریم بررسی کرده و در سفر آتی رئیس‌جمهور چین به تهران آماده شود.

وی افزود: امیدواریم همه تفاهم‌ها را بتوانیم اجرایی کنیم. البته اگر با 5+1 به توافق نهایی برسیم شرایط متفاوت و کار سهل‌تر خواهد شد، اما در عین حال در همین شرایط فعلی هم یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری خوبی داشته، چین بوده و ما این همکاری‌ها را توسعه دادیم در یک سال گذشته و بعد هم با تفاهم‌‌هایی که پیش‌رو داریم توسعه خواهیم داد.

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه خراسان که پرسید از گذشته به شما عنوان شیخ دیپلمات می‌دادند. اخیرا از جمله امروز فرمودید اگر لازم باشد شخصا مذاکرات هسته ای را هدایت می‌کنم. برخی بر این اساس فکر می‌کنند مذاکرات بناست که در سطح بالاتری نسبت به وزارت خارجه دنبال شود. این‌گونه است؟ برخی هم این‌گونه تفسیر کردند که انتقاد از تیم مذاکره ‌کننده است، گفت: جواب هر دو سوال منفی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده قوی است. چه شخص آقای ظریف و چه دیگران. کاملا مسلط به موضوع هستند و خیلی خوب مذاکره می‌کنند. خود خارجی‌ها  هم می‌بینند و برخی‌ها هم اذعان کردند که تیم ایران قوی است. ما در برابر تیم مذاکره‌کننده و شخص وزیرخارجه کاملا متشکریم. امروز هم وزارت خارجه جزو سه وزارتخانه‌ای بود که دولت از آن تقدیر کرد.

وی افزود: اینکه سطح مذاکرات به سطح سران ارتقاء یابد هم جزو برنامه نیست و فکر هم نمی‌کنم که نیازی باشد. مقصود من این نبود. مقصود من این بود که دولت و رئیس‌جمهور مسئول مذاکرات است.

روحانی تاکید کرد: امروز هم گفتم همه مسئولیت را به عهده می‌گیرم، چه آنچه تا اکنون انجام شده و چه در آینده. این قوت قلبی است برای تیم مذاکره‌کننده که احساس نکنند اگر مشکلی در آینده پیش آمد من بگویم تیم مذاکره‌کننده خراب کرده و من نظرم این نبوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: هر سفری که تیم مذاکره‌کننده می‌رود ساعت‌ها قبل از سفر صحبت می‌کنیم و در چارچوب تصمیمات نظام و رئیس‌جمهور تیم مذاکره‌کننده ادامه مسیر می‌دهد. مقصود من حمایت بیشتر از تیم مذاکره‌کننده بود.

به گزارش تسنیم، رئیس قوه مجریه تاکید کرد: تشکر می‌کنم از مقام معظم رهبری که در ملاقات اخیر تیم مذاکره‌کننده را تقویت کردند. در ماه رمضان هم که تیم مذاکره‌کننده در حال مذاکره بود، ایشان فرمودند من هر وقت یاد آنها می‌افتم برای‌شان دعا می‌کنم و می‌دانم بار سنگینی بر دوش آنهاست.

وی افزود: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم حمایت مقام معظم رهبری را دارد و هم حمایت ملت ایران را و کسی نیست که بگوید از مذاکرات حمایت نمی‌کنم. البته ممکن است برخی در متن نقدی داشته باشند. دولت به کماله در صحنه است و من این جمله را گفتم تا تیم مذاکره‌کننده حس نکند که تنهایی این بار را بر دوش دارد، بلکه این بار بر دوش دولت و دوش همه ماست.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تی‌آر‌تی ترکیه که پرسید آینده روابط دو کشور ترکیه و ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: بسیار خوشحالم که آقای اردوغان در انتخابات با رای بسیار خوب موفق شد. به ایشان هم تبریک تلفنی گفتم. خوشحالم که آقای داود اوغلو مسئولیت نخست‌وزیری را بردوش دارند. امیدواریم دولت ترکیه هرچه سریع‌تر فعال شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه آقای اردوغان آن وقت هم نخست‌وزیر بود که مسئولیت اصلی اجرایی بر دوش ایشان بود، اکنون هم رئیس‌جمهور است که با آرای مردم انتخاب شده است. خیلی مهم است در کشور که ملت یکپارچه رای بدهند به یک فرد و یک فرد حمایت کل ملت را در کنار خود داشته باشد. البته در مجلس هم نمایندگان رای از مردم می‌گیرند، اما حوزه انتخابیه است و کل ملت نیست.

وی افزود: در ترکیه قبلا این حالت نبود و امروز آقای اردوغان مستقیما با آرای مردم انتخاب شده، لذا جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت و تغییراتی در قانون ایجاد خواهد شد و اختیارات ویژه خواهد داشت. با اردوغان روابط خوبی داشته و داریم.

روحانی تصریح کرد: توافقاتی که با هم داشتیم، اکثرشان اجرایی شده و فقط یک مورد نهایی نشده که آن را داریم دنبال می‌کنیم. مسائل منطقه، ممکن است درباره‌شان اختلاف دیدگاهی نسبت به سوریه فقط داشته باشیم. در بقیه مسائل منطقه خیلی اختلاف نظر به آن صورت فکر نمی‌کنم داشته باشیم. در فلسطین و لبنان نظرات‌مان نزدیک است و از هم دور نیست. اشکالی ندارد که دوست باشیم، اما روی یک مسئله ای هم اختلاف نظر داشته باشیم. امیدواریم آن اختلاف را هم با مذاکرات یا با پیشرفت در مسائل منطقه کم کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت که پرسید جایگاه اقتصاد مقاومتی در برنامه اقتصادی دولت چیست؟ نشانه‌های مدیریت جهادی در دولت چیست؟ گفت: لایحه خروج از رکود، در واقع یک بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است. پایه اصلی اقتصاد مقاومتی رشد تولید است. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که به جایگاهی برسد که دیگران نتوانند بلرزانند و در شرایطی آن را در حصر و محاصره و انزوا قرار دهند.

وی افزود: در تولید یکی از محرک‌های تولید، صادرات است. صادرات ایجاد تقاضا کرده و حرکت می‌دهد. اکنون هم در زمینه مسئله خروج از رکود یکی از راه‌حل‌های‌مان توسعه صادرات غیرنفتی است که تولید را حرکت می‌دهد. خروج از رکود یکی از پایه‌هایی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند. انشاءالله این را دنبال می‌کنیم.

روحانی با طرح این پرسش که مدیریت جهادی یعنی چه؟ گفت: اگر این را تامل کنیم، مقصود این است که یک مدیریت عالمانه خالصانه پرتلاشی را یک جمعی انجام دهند. خب حالا بگذریم از اینکه برخی وزرای ما سابقه جهاد دارند از اول در جهاد سازندگی بودند. یا سوابق‌شان سوابق نهادهای انقلابی مانند سپاه و ... است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مگر می‌شود در شرایط تحریم و شرایطی که کشور ما قرار داشت کسی بخواهد مدیریت را در کشورمان بپذیرد و غیرجهادی مدیریت کند، خاطرنشان کرد: همه آمدند برای فداکاری. مخلصانه هم آمدند. برخی وزرا هم تقریبا با اصرار مسئولیت پذیرفتند. همیشه مدیریت باید جهادی باشد. یک وقت کسی می‌آید سر کار تا ساعت کارش تمام شود یا اگر خیلی خوب باشد حقوقش حلال باشد، اما یک وقتی می‌آید مشکلات مردم را حل کند. شب و روز تلاش می‌کند برای حل معضلات مردم. مدیریت جهادی همین است. مدیریت علمی که توام شود با اخلاص و تلاش پیگیر این ثمره را خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه معنی جهاد، تلاش پیگیر است، گفت: انشاءالله مدیریت ما همه‌اش جهادی بوده و خواهد بود. البته وقتی رهبری تذکر می‌دهند بسیار موثر است تا این حرکت در مسیر حرکت جهادی پرشتاب‌تر باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا که پرسید آقای ظریف بارها  گفتند متن پیش‌نویس توافق نهایی آماده است، اما پرانتز و نقطه‌چین دارد. آیا توافق سیاسی با توجه به بداخلاقی‌های آمریکا حاصل می‌شود تا توافق هسته‌ای امضا شود؟ گفت: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم.

وی افزود: در هنگام توافق یا تفاهم ژنو هم بداخلاقی بود، اما تلاش شد و رسیدیم به تفاهم موقت 6 ماهه. بعد هم باز بداخلاقی بودف اما تمدید شد. البته این بار کار سخت‌تر است، چون به دنبال تفاهم نهایی هستیم. کار سخت و مشکل است. اگر طرف ما کشوری بود که اعتماد و حسن نیت کامل وسط بود، خیلی متفاوت بود نسبت به اکنون که آمریکایی‌ها سردمدار هستند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در عین حال هیچ وقت ناامید نبوده و نیستیم و نخواهیم بود. مذاکرات را با قدرت ادامه می‌دهیم. سخت است، اما معنایش این نیست که به نتیجه نمی‌رسیم. هیچوقت. من بدبین نیستم نسبت به ادامه و نتیجه کار. سخت هست، پیچیده هست، اما با امیدواری انشاءالله کار را انجام می دهیم تا به نتیجه برسیم.

روحانی در سخنان پایانی خود تصریح کرد: معمولا در مصاحبه مطبوعاتی پایان کار وقت کم می‌آید. شاید راه چاره این باشد که در فرصت نزدیک‌تری خدمت عزیزان برسیم. البته در طول این یک سال چهارمین بار است که خدمت عزیزان  هستیم. سه چهار نوبتی هم برنامه زنده داشتیم. در سفرهای استانی هم نشست خبری داریم. لذا رقم قابل ملاحظه می‌شود. در  عین حال هر چه زمان بین نشست‌ها کوتاه‌تر باشد مفیدتر خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به حق می‌توانم بگویم دولت دلش می‌خواهد با رسانه‌ها تعامل دوسویه داشته باشد. نیازمند است به همکاری همه اصحاب رسانه تا فعالیت‌های دولت را منتقل کنند. سخن و مطالبه و نقد مردم را هم به دولت منتقل کنند. بهترین واسطه باشند در این زمینه. هدف همه ما چیزی جز پیشرفت این کشور نیست. تحمل‌ها را باید بالاتر ببریم. نقدها را باید با گوش شنوا بشنویم. دولت خود را نیازمند نقد می‌داند. نقد دلسوزانه که اسمش نصیحت است. منتهی همان جمله که معروف است، النصیحه لائمه مسلمین. کسی که نصیحت می‌کند باید اصل امامت را قبول داشته باشد. این معنایش این است که دولت و ریاست و مسئولیت را قبول دارد و حالا می‌خواهد نصیحت و خیرخواهی کند.

روحانی تصریح کرد: انشاءالله همه آنها که تلاش می‌کنند برای بهتر شدن وضعیت  کشور، اینکه برخی رسانه‌ها به جناحی و برخی به جناح دیگر منسوب باشند مشکلی نیست.

وی افزود: این دولت، اولین دولتی است که هر دو جناح در آن حضور پررنگ دارند. البته در مقطع دیگری هم تقریبا این‌طور بود و شایع بود که در دولت انجمن اسلامی وجود دارد.

روحانی بیان داشت: در طول یک سال مشکلی نداشتیم. واقعا و همه دولت تلاش کردند برای خدمت به مردم و جامعه. همه رسانه‌ها و حالا رسانه ملی هم انشاءالله روابط دولت با رسانه ملی نزدیک‌تر شود. رسانه ملی کمک کند واقعا و نه اینکه نقد نکند. نقد حق همه است، اما مقداری کمک بیشتر کند چرا که شرایط عادی نیست. اگر تحریم نبود و منطقه مشکل نداشت و رکود نداشتیم و عادی بود همه چیز، کمک‌ها کمتر هم بود مشکلی نبود، اما اکنون نیازمند کمک بیشتر رسانه‌ها، هم رسانه ملی و هم سایر رسانه‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: انشاءالله شاهد یک همکاری تنگاتنگی خواهیم بود که بتوانیم به اهداف ملی‌مان برسیم و شاهد ثبات و امنیت در کل منطقه باشیم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها