کدخبر: ۳۳٤۰۰
۰۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۱
چاپ

مدیرکل تجاری‌سازی معاونت علمی رئیس جمهور:

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی حمایت می‌شود

بیرجند رسا-مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی باید تلاش کند تا جزو 10 پارک برتر کشور شود و در این راستا از هیچ حمایت و کوششی دریغ نخواهد شد.

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی حمایت می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیل بیرجندرسا،اسماعیل قادر‌ی‌فر  در کارگروه تجاری‌سازی و کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت زرشک، عناب و زعفران خراسان جنوبی، اظهار کرد: تجاری‌سازی امری دوسویه است که بخشی از آن مرتبط با دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ و بخشی به عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان برمی‌گردد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری در دوره و دولت جدید به دنبال بازارسازی برای محصولات و خدمات مبتنی بر علم و فناوری است و به سمت اعطای تسهیلات و مشوق‌های لازم برای کسب و کار دانش‌بنیان می‌رود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری در دوره جدید ریاست جمهوری قصد دارد به دنبال توسعه پژوهش‌ها و نهادهای علمی و فناوری در کشور نباشد بلکه هدف اصلی کمک به فناوارن و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و عرضه بهتر محصولات است.

قادری‌‌فر با بیان این‌که دانشگاه‌ها شاخص تولید علم در هر استان را بالا می‌برند، تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران در سال 2013 در تولید مقالات ISI رتبه 13 دنیا را از آن خود کردند اما این مقالات در توسعه علم و فناوری کشور تأثیری نداشته به طوری که شاخص اقتصاد دانش‌بنیان ایران در دنیا رتبه 94 را دارد.

وی افزود: سهم بیشتری از اقتصاد کشور باید بر دانش مبتنی بر فناوری تکیه کند و از اقتصاد تک محصولی نفت‌پایه خارج شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مقدمات تأسیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از سال 89 آغاز شد و در زمانی که کشور دچار بحران مالی شدید بود و درآمدهای نفتی و تخصیص اعتبارات به شدت کاهش یافته بود، در سال 91 راه‌اندازی و دارای ردیف اعتباری شد.

قادری‌فر بیان کرد: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی علی‌رغم تازه تأسیس بودن توانسته رتبه فناور برتر و ارائه محصولات برتر دانش‌بنیان را کسب کند و امروزه جزو پارک‌های مطرح در کشور باشد.

وی افزود: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی باید تلاش کند تا جزو 10 پارک برتر کشور شود و در این راستا از هیچ حمایت و کوششی دریغ نخواهد شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: حرکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این دوره به سمت اعطای کمک‌های بلاعوض نیست بلکه مدل کسب و کار حمایتی معاونت به سمت ارائه سبد متنوعی از تسهیلات بانکی و قرض‌الحسنه است.

اعطای وام قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف 350 میلیون تومان

قادری‌فر تصریح کرد: به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از طریق پارک علم و فناوری معرفی شوند، وام‌هایی در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 300 تا 350 میلیون تومان با کارمزد دو یا چهار درصد اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فناورانی که آماده ورود به بازار هستند، حمایت می‌کند.

اعطای وام بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف 15 میلیارد تومان

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تعریف خطوط اعتباری از محل منابع بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در این راستا نیز وام‌های بانکی تا سقف 15 میلیارد تومان با کارمزد 15 درصد به طرح‌های بزرگتر و در سطح ملی اعطا می‌شود.

قادری‌فر افزود: صندوق ملی نوآوری و شکوفایی اقتصادی نیز که قانون آن در دی‌ماه سال 90 به تصویب رسید، در حال حاضر راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این‌که موجودی و سرمایه اولیه این صندوق 700 میلیارد تومان است، اظهار کرد: از محل این صندوق نیز به طرح‌های دانش‌بنیان ملی تا سقف 10 میلیارد تومان با کارمزد 12 درصد، وام داده می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر این‌که رونق شرکت‌های دانش‌بنیان باید با تکیه بر بخش خصوصی باشد، گفت: بستر حضور بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناور باید در استان‌ها فراهم شود.

قادری‌فر بیان کرد: سالانه حدود 80 میلیارد دلار معادل 260 هزار میلیارد تومان واردات در کشور انجام می‌شود که 50 درصد بازار واردات کشور می‌تواند در داخل تولید و عرضه شود.

در این کارگروه مصوب شد تا پارک علم و فناوری خراسان جنوبی لیستی از طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استان را تهیه و به معاونت علمی و فناوری ارائه شود تا پس از تأیید در کارگروه تجاری‌سازی معاونت حمایت‌های لازم صورت گیرد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.