کدخبر: ۳۳۳۹۹
۰۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۹
چاپ

دبیر ستاد فناوری انرژی‌های نو:

کشور افغانستان خواستار انتقال انرژی برق از خراسان جنوبی به هرات است

بیرجند رسا-دبیر ستاد فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر ورود بیشتر بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور، گفت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های زیادی در انرژی‌های بادی و خورشیدی دارد که باید بیشتر استفاده قرار گیرد.

کشور افغانستان خواستار انتقال انرژی برق از خراسان جنوبی به هرات است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیل بیرجندرسا، یوسف آرمودلی ظهر امروز در کارگروه تخصصی توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان جنوبی، اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که دارای ظرفیت‌های بالا در انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وی افزود: کشور افغانستان خواستار انتقال انرژی برق از خراسان جنوبی به هرات است و خراسان جنوبی با دارا بودن مرز مشترک با کشور افغانستان و دارا بودن ظرفیت‌های بالای تولید برق می‌تواند به این خواسته جامه عمل بپوشاند.

دبیر ستاد فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی در خراسان جنوبی باید حضور بیشتر و پررنگ‌تری در حوزه اقتصاد داشته باشد و از ظرفیت بخش خصوصی در قسمت‌های مختلف استان استفاده شود.

آرمودلی افزود: در خراسان جنوبی با توجه به وجود بادهای طولانی و120 روزه و تابش شدید خورشید، باید استفاده از انرژی بادی و خورشیدی را توسعه داد.

وی با اشاره به طرح‌های ارائه شده از سوی دانشگاه بیرجند، گفت: طراحی و ساخت توربین بادی دیفیوزری (تورباد) که توسط دانشگاه بیرجند ارائه شد، باید به صورت کامل به دبیرخانه ستاد فناوری انرژی‌های نو ارسال شود تا در صورت پذیرش، وام 350 میلیون تومانی به آن اختصاص یابد.

ددبیر ستاد فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به دیگر طرح‌های مطرح شده از سوی استان، افزود: طرح طراحی و ساخت یک ساختمان آموزشی با مصرف انرژی صفر در اقلیم ایران از طریق مجری طرح و دانشگاه بیرجند به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ارجاع داده شده و از آنجا پیگیری می‌شود.

آرمودلی افزود: طرح ردیاب خورشیدی نیز از دیگر طرح‌های دانشگاه بیرجند است که در کارگروه ستاد فناوری انرژی‌های نو بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: طرح تأسیس آزمایشگاه مرجع انرژی‌های تجدید پذیر و ریزشبکه‌های هوشمند این استان باید به کارگروه ستاد توسعه انرژی‌های نو ارسال شود.

دبیر ستاد فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: طرح ساخت دستگاه نمونه‌گیری رفتارهای پاتل فتووستالیک وتعین توان خروجی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح تا تسهیلات به آن تعلق گیرد.

در این کارگروه مصوب شد تا هفت طرح ارائه شده برای دریافت تسهیلات و وام، به ستاد‌های مربوطه معاونت ارسال و در صورتی‌که وام و تسهیلات به آن‌ها تعلق گرفت، باید به صورت کامل صرف هزینه‌های طرح شود.

شرکت برق خراسان جنوبی نیز موظف شد تا درخواست‌های پیشنهادی استان برای اجرای طرح‌ها را به ستاد فناوری انرژی‌های نو ارسال کند تا بر اساس نیازهای هر استان، دستورالعمل‌‌هایی تصویب و ابلاغ شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها