کدخبر: ۳۳۳۳۹
۰٦ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۳
چاپ

اردوغان سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

بیرجند رسا-رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور جدید ترکیه سوگند یاد کرد.

اردوغان سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  به نقل ازتسنیم، رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد.

اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ 19 مرداد برگزار شد نزدیک به 52 درصد آرا را از آن خود کرد و به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.

در این مراسم سران و مقامات کشورهای مختلف جهان حضور داشتند و از ایران نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم شرکت کرده است.

زندگی‌نامه اردوغان

رجب طیب اردوغان در سال 1954 در شهر استانبول به دنیا آمد.خانواده او از مهاجران گرجی بوده‌اند. او این موضوع را در سفری به گرجستان در سال 2004 اعلام کرد.

اردوغان در مدرسه مذهبی امام خطیب و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری آکسارای که بعدا به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مرمره تغییر نام یافت، تحصیل کرده‌است.در اواخر دهه 1970 اردوغان در شرکت حمل و نقل استانبول شروع به کار کرد. او در آن زمان به حزب رستگاری ملی به رهبری نجم الدین اربکان پیوست.

رجب طیب اردوغان پس از کودتای سال 1980، از شرکت حمل ونقل خارج شد و در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شد.او در سال1982 خدمت سربازی خود را آغاز کرد. پس از آنکه سیستم حزبی دوباره در سال 1983 احیا شد، اعضای حزب رستگاری حزب جدیدی به نام حزب رفاه را ایجاد کردند که اردوغان نیز به این حزب پیوست.

وی چندین بار کاندیدای انتخابات پارلمانی در اواخر دهه1980 شد که تا سال 1991 در هیچکدام آرای کافی را به دست نیاورد. در سال 1991 حزب رفاه با بدست آوردن 10 درصد آراء توانست حداقل آراء برای عضویت در پارلمان را بدست آورد. اردوغان نیز از منطقه استانبول به عنوان نماینده انتخاب شد.

در سال 1994 اردوغان شهردار استانبول شد. او در هنگام شهرداری به محبوبیت رسید. طرح‌هایی را در این زمان برای بهبود سیستم حمل ونقل استانبول اجرا کرد.

در همین دوره گروه‌های اسلامی دچار اختلاف نظر شدند. برخی از اقدامات اردوغان نیز به این اختلافات دامن زد. از جمله اینکه او جشن گرفتن سال نو میلادی را یک اقدام منطبق با اصول سکولاریسم دانست و اعلام کرد هیچ دلیلی برای جلوگیری از این جشن وجود ندارد.

در سال 1998 اردوغان به علت خواندن یک شعر اسلامی به حبس محکوم شد. مقامات قضایی ترکیه این شعر را توهین به آتاتورک و اصول سکولار ترکیه دانستند.رجب طیب اردوغان در 14 مارس 2003 به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه انتخاب شد. او همچنین رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها