کدخبر: ۳۳۲۷۳
۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۸
چاپ

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند خطاب به هروی:

چطور توانستید چشمان خود را در برابر عملکرد فرجی‏‌دانا در دانشگاه‌ها ببندید؟

بیرجندرسا- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند طی نامه‌ای سرگشاده، از مواضع جواد هروی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس در حمایت از فرجی‌دانا انتقاد کرد.

 چطور توانستید چشمان خود را در برابر عملکرد فرجی‏‌دانا در دانشگاه‌ها ببندید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا ،انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند طی نامه‏‌ای سرگشاده به مردم قاینات از مواضع جواد هروی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در حمایت از فرجی‏‌دانا انتقاد کرد.

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 

«حرکت علمی مطلقاً نباید کُند بشود؛ بلکه باید سرعت و شتاب بگیرد. خیلى از افتخارات ملى و بخش مهمى از عزت ملى و بخش قابل‌توجهی از ثروت ملى به برکت علم به‌دست مى‌آید؛ مسئله‌ علم، تحقیق و پیشرفت در بخش‌های گوناگون علمى و کشف سرزمین‌هاى ناشناخته‌ دانش، براى کشور خیلى مهم است و باید در برنامه مورد توجه قرار بگیرد».

بیانات رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ تیرماه ۹۳

 

مردم شریف شهرستان‌‏های قائنات و زیرکوه

 

سلام علیکم؛

 

یک سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین سه سال از رای مردم قائنات و زیرکوه به نماینده‌ آن هروی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. با گذشت این چند سال بر آن شدیم و بنا به وظیفه جهت روشن‌سازی افکار عمومی مردم محترم شهرستان قائنات و زیرکوه، خط کش معیار را در برابر مواضع اخیر ایشان قرار داده و چوب نقد بر مواضع ایشان زده تا مشاهده کنیم که چه مقدار مواضع ایشان با معیارها و مواضع رهبر انقلاب و واقعیات رخ داده در جامعه، هم‌خوانی داشته است.

 

در میان مواضع ایشان دو موضع را با توجه به سیاست‌های کلان و اتفاقات کشور و وظایف ایشان در دهه‌ پیشرفت و عدالت که جای تامل، بررسی و نقد بیشتری دارد، مهم دانستیم تا نکاتی را پیرامون مواضع  ایشان بیان کنیم

 

1- مسئله‌ هسته‌ای و مذاکرات گروه ایرانی و ۵+۱ که منجر به توافق ژنو شد، از مسائل حساس و تاثیرگذار امروز ایران و منطقه و چشم بسیاری از دوستان و دشمنان ما به آن دوخته شده است. مذاکراتی که رهبر معظم انقلاب در مردادماه امسال نظر خود را درباره نتیجه‌ آن، اینطور بیان می‌کنند: «در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود؛ اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند؛ اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد؛ بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.

 

آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند؛ بلکه تحریم‏‌ها را هم افزایش دادند؛ البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست؛ اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ تحریم هم فایده‌ای نداشته است.»

 

با مروری که بر مواضع هروی به عنوان نماینده‌ مردم ولایت‏مدار شهرستان قائنات که رای حداکثری مردم را کسب کرده است، درباره‌ مذاکرات هسته‌ای می‌بینیم، وی مواضعی در تضاد با این سخنان رهبر انقلاب داشته‌اند. وی در مصاحبه‌ با خبرگزاری ایسنا به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند که: «توافق‌های اخیری که صورت گرفته است فرصتی برای خروج از تهدیدهاست. اتفاق مبارکی که افتاده است احیای عزت ملت در مذاکرات آبان‌ماه است که بعد از سال‌ها کش و قوس به دست آمده است» و یا در مصاحبه‌ای دیگر با خبرگزاری ایرنا پس از توافق ژنو این طور از نتیجه مذاکرات دفاع می‌کنند «در مذاکرات ایران و ۵+۱ عزت ایران حفظ شد».

 

اما باید از آقای هروی پرسید، آیا امروز با توجه به تذکرات چندباره‌رهبر معظم انقلاب درباره‌ی نتیجه‌ مذاکرات و اشاره‌ مستقیم وی به بی‌فایده بودن این مذاکرات و توافق‌نامه ژنو و همچنین افزایش تحریم‌های پس از آن، جای تامل دارد که چگونه دکتر هروی این طور از این مذاکرات و وزیر امور خارجه دفاع می‌کنند؟

 

وی در مصاحبه‌ای منتقدان نتایج مذاکرات، این طور خطاب قرار می‌دهد که: «کم‌طاقتی برخی‌ها در قبال مفاد مذاکرات۱+۵ داستان موسی و خضر را به یادمان می‌آورد، مگر در نظام ولایت فقیه هر کسی حق دارد، خودسرانه آن هم در مواضع خارجی تصمیم بگیرد» وی باید پاسخگو این سوال باشند آیا رهبر انقلاب که چندین بار از همان ابتدا از نتایج مذاکرات ابراز نارضایتی کرده‌اند، مخاطب این اظهارنظر وی بوده است؟ و یا جمعیت نخبگانی و جبهه‌ مردمی مومن که از نتایج این مذاکرات ابراز نگرانی کرده‌، مخاطب این سخنان وی هستند؟

 

هروی فراموش کرده که باید حافظ حقوق ملت ایران باشند

 

اما وی شاید فراموش کرده باشد که باید به عنوان یکی از وکلای مردم در مجلس و نماینده‌ مردم قائنات و زیرکوه حافظ حقوق ملت ایران باشد و بر عملکرد وزیران دولت نظارت کنند؛ اما وی چرا به این شکل از وزیر خارجه حمایت می‌کنند؟ هروی در مصاحبه‌ای در حمایت از انتقادات از وزیر خارجه و مذاکرات این طور بیان می‌کند که: «امروز مجلس نهم برخلاف مجلس اول که راه افراط را رفت، راه تفریط را در پیش گرفته و نسبت به تمام جزئیات محرمانه آن مذاکرات خواهان افشاگری است و دستگاه دیپلماسی کشور را در مظان اتهام و فشار قرار داده است، چنانچه می‌خواهند وزیر امور خارجه را محاکمه کنید»

 

آیا وی به عنوان نماینده‌ مردم خود را مسئول گزارش به مردم درباره‌ مذاکرات نمی‌داند؟ قطعا یکی از وظایف نمایندگان مجلس، گزارش به مردم درباره‌ی مسائل کشور است که این مورد را ایشان نادیده گرفته‌اند و انتقاد می‌کنند که چرا دستگاه دیپلماسی تحت فشار گزارش به مردم درباره‌ی توافقنامه ژنو است. در حالی که دستگاه دیپلماسی و نمایندگان مجلس باید مردم را در جریان این مذاکرات قرار دهند.

 

2- اما دومین مسئله‌ای که ما را بر آن داشت این نامه را خطاب به مردم ولایت مدار قائنات و زیرکوه بنویسیم، مواضع هروی، نماینده‌ این شهرستان در مجلس درباره‌ عملکرد یک ساله‌ دولت در زمینه‌ وزارت علوم و سیاست‌های حاکم بر دانشگاه است.

 

از همان ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم زمزمه‌هایی از بازگشت عناصر فتنه‌ای و مسئله‌دار به دانشگاه به گوش می‌رسید. عناصری که در سال ۸۸ در دانشگاه به عنوان دفاع از فتنه‌گران فتنه۸۸ و مقابله با تقلب در دانشگاه تحصن و در مقابل پیشرفت حرکت علمی خلل ایجاد می‌کردند. معرفی دو نفر به عنوان وزیر پیشنهادی که سابقه‌ تحصن در دفاع از فتنه‌گران و ایجاد شبهه تقلب علیه نظام را داشتند این گمان‏‌ها و زمزمه‏‌ها را تقویت کرد؛ اما فرجی‏ دانا در نهایت به عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت به مجلس به عنوان وزیر علوم از سوی نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.

 

اما امروز با گذشت ۹ ماه از وزارت فرجی‏دانا متاسفانه اتفاقاتی در دانشگاه رخ داده که سبب حساسیت جبهه‌ مومن و انقلابی و جنبش دانشجویی مسلمان شده است. اتفاقاتی همچون بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی که سابقه‌ فعالیت سیاسی علیه نظام داشته‌اند که حتی وزارت اطلاعات نیز صلاحیت آنان را تایید نکرده است، انتصاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف روال قانونی، اجازه‌ انتشار به نشریات معاند اسلام و جمهوری اسلامی و... خود نشان‌ دهنده فعالیت‌هایی است که سبب شده رهبر انقلاب نیز به این شکل نسبت به این اتفاقات، هشدارهایی را به روسا و اساتید دانشگاه‌ها بدهند: «دانشگاه در اختیار کسانى قرار نگیرد که پیشرفت علمى را به هیچ مى‌انگارند؛ به آن اهمیت نمی‌دهند. من خواهش می‌کنم از مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان گوناگون مدیریتی که دانشگاه را مرکز جوَلان سیاسى و تلاش‌ها و فعالیت‌های جناح‌های سیاسى قرار ندهید. سمّ مهلک حرکت علمى این است که دانشگاه‌ها تبدیل بشوند به باشگاه‌هاى سیاسى؛ کارى که در یک دوره‌اى انجام گرفت. این به معنای نفى حرکت سیاسى در بین دانشجویان دانشگاه‌ها نیست» تیرماه 93

 

چه شده است که رهبر انقلاب دوباره این هشدار را پس از یک دوره‌ چند ساله به اساتید دانشگاه‌ها و مجموعه‌ وزارت علوم می‌دهد؟ مگر امروز چه سیاست‌هایی می‌خواهد بر دانشگاه‌ها حاکم شود و چه گروه‌هایی در دانشگاه در حال فعال شدن هستند؟

 

چرا از دکتر هروی به عنوان نماینده‌ مردم قائنات و زیرکوه و ریاست کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نسبت به این فعالیت‏‌ها هیچ واکنشی با توجه به مسئولیت وی دیده نمی‏‌شود؟

 

هروی چرا در مقابل سیاسی‌کاری‌ها و بازگشت عناصر فتنه‌گر به دانشگاه و وزارت علوم سکوت کرد؟

 

هروی از ابتدای وزارت فرجی‌‏دانا در مقابل عملکرد وی سکوت کرد و فقط به مسائلی اثبات نشده همچون بورسیه‌ ۳۰۰۰ نفری در دولت قبل ورود و درباره‌ آن اظهاراتی داشت. مسئله‌ای که هنوز در حال بررسی است و صحبت‌های کلی و بدون سندهایی محکم درباره‌ آن از وزارت علوم به گوش می‌رسد.

 

 اما اوج دفاع هروی از عملکرد مسئله‌دار وزارت علوم در روز چهارشنبه و در جلسه‌ استیضاح وزیر علوم رخ داد. هروی به عنوان مدافع عملکرد وزیر علوم به طرح مباحثی همچون عدالت آموزشی و توزیع سرانه‌ دانشجویی در صحن مجلس پرداخت.

 

هروی باید پاسخ حوزه‌ انتخابیه خود را بدهد که چگونه چشم خود را در برابر عملکرد منفی فرجی‏‌دانا در عزل و نصب‌های مسئله‌دار در فضای علمی وزارت علوم و دانشگاه‌ها بست.

 

 چرا و به چه دلیل وی در سخنان خود به هیچ کدام از این فعالیت‌های وزارت علوم که خلاف نص صریح خواسته‌های رهبر معظم انقلاب از وزارت علوم بود، اشاره‌ای نکرد؟ چرا در مقابل سیاسی‌کاری‌ها و بازگشت عناصر فتنه‌گر به دانشگاه و وزارت علوم سکوت کرد و هیچ نگفت؟

 

این‌ها همه بخش‌هایی از سوالاتی است که مردم و جنبش دانشجویی مسلمان از نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس دارند که توفیق خدمت و وکالت مردم در مجلس را پیدا کرده‌ است.

 

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند به عنوان بخش کوچکی از جنبش دانشجویی مسلمان بر خود فرض دانست تا نسبت به عملکرد نماینده‌ قائنات و زیرکوه نکاتی بیان کند، نکاتی که امیدواریم توانسته باشیم نسبت به روشن‌سازی فضای جامعه نسبت به عملکرد مسئولان کمک بیشتری کند و مطالبات و دغدغه‌های خود و مردم ولایتمدار قائنات و زیرکوه را از نماینده‌ مردم این شهرستان بخواهیم.

 

والسلام علیکم

 

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها