معاون رئیس جمهور خبر داد:

تلاش برای افزایش 10 میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی استان در سال جاری

بیرجند رسا-معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه تمام اعتبارات تملک و دارایی سرمایه‎ای خراسان جنوبی 309 میلیارد تومان است که باید این پول به استان داده شود، افزود: اعتبارات عمرانی سال گذشته استان 21 میلیارد تومان است و ما تلاش می‎کنیم در سال جاری آن را به بالای 31 میلیارد تومان برسانیم.

تلاش برای افزایش 10 میلیارد تومانی  اعتبارات عمرانی  استان در سال جاری

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا   ،محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور عصر روز گذشته، چهارم شهریور در شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ضمن تبریک هفته دولت به منابع اختصاص یافته به استان‌ها اشاره کرد و گفت: درحال حاضر کشور در شرایط تحریم در حال تخصیص منابع است؛ بنابراین اعتبار اختصاص یافته به استان‌ها باید به‌صورت دقیق و کارشناسی شده باشد.

وی هدف از سفر خود به خراسان جنوبی را بررسی جایگاه این استان در مسیر توسعه کشور عنوان کرد و گفت: برای رسیدن ایران به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سال 1404 باید همه بخش‌ها و مناطق کشور هماهنگ با یکدیگر توسعه یابند. 

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه در تمام کشور برای رسیدن به سند چشم‌انداز باید تلاش کرد، ادامه داد: بر اساس آمار در حال حاضر سند چشم‌انداز به نیمه راه نرسیده و نسبت به اهداف 20 ساله فاصله دارد.

نوبخت با بیان اینکه اکنون در سال چهارم برنامه پنجم توسعه هستیم و وضعیت نشان می‌دهد که برای دو برنامه بعدی توسعه باید خیز بیشتری برداریم، گفت: در حال حاضر برنامه ششم توسعه سند چشم‌انداز 20 ساله در دست تهیه و تنظیم است.

وی افزود: بودجه هر استان از سه محل تأمین می‌شود؛ بنابراین بودجه استانی خراسان جنوبی تحت عنوان اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استانی معادل 15 میلیارد و 800 میلیون تومان است. 

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور یادآور شد: تمام فعل و انفعالات مالی سال جاری در کتابچه قانون بودجه ثبت شده است؛ لذا هر فعالیتی که در این کتابچه دارای کد بوده برای آن پولی در نظر گرفته شده است.

نوبخت با بیان اینکه از سال 1328 تاکنون توسعه کشور متناسب با اهداف نبوده است و به‌طور کامل توسعه پیدا نکرده‌ایم، بیان کرد: شاخص‎های استان، شاخص‎های امیدبخشی نیست بلکه شاخص‎های دغدغه‎آفرینی است و وضعیت خراسان جنوبی از نظر توسعه مناسب نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون 4810 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران سراسر کشور پرداخت شده است، اظهار کرد: 25 درصد منابع پیش‌بینی شده بودجه سال 93 در پنج ماه نخست امسال هنوز به‌دست نیامده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال این منابع به‌دست نیاید. 

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در تاریخ 28 اسفند سال گذشته 147.5 هزار میلیارد تومان اعتبار به خزانه دولت برگشت، بیان کرد: از 30 مرداد سال گذشته تاکنون به طرح‌های عمرانی 3.5 برابر اعتبار اختصاص یافته است.

نوبخت گفت: در دو برنامه گذشته و یا پنج برنامه‌ توسعه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی و برنامه‌های که بعد از پیروزی انقلاب انجام شد گرچه توسعه کشور متناسب با اهداف نبوده اما از نقطه آغاز در سال 1328 توسعه کشور رشد چشمگیری داشته است. 

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که استان‌ها در سند چشم‌انداز یکسان رشد نداشته‌، اظهار کرد: توازن منطقه‌ای و استانی در این 10 برنامه توسعه که از سال 28 تا به امروز پیش رفته با وجود اینکه کشور توسعه نسبی پیدا کرده اما باز هم این توسعه نامتناسب است. 

وی متذکر شد: سال 93 تمام نقل و انتقالات مالی که باید در این سال صورت گیرد در قالب برنامه بودجه سال 93 ثبت شده و ردیف اعتباری دریافت کرده است؛ بنابراین اگر پروژه‌ای در استانی ردیف بودجه نداشته باشد معاونت نیز نمی‌تواند کمک مالی کند.

نوبخت با بیان اینکه ردیف اعتباری متفرقه‎ای در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قرار گرفته که مقدار آن کم است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانم خواسته‎های شما را انجام دهم باید در قانون بودجه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام اعتبارات تملک و دارایی سرمایه‎ای خراسان جنوبی 309 میلیارد تومان است که باید این پول به استان داده شود، افزود: اعتبارات عمرانی سال گذشته استان 21 میلیارد تومان است و ما تلاش می‎کنیم در سال جاری آن را به بالای 31 میلیارد تومان برسانیم.

نوبخت با بیان اینکه خراسان جنوبی غیر از بودجه استانی 139 میلیارد تومان در اختیار معاونت راهبردی دارد، بیان کرد: طر‌ح‌های ملی در قانون بودجه اعتبار می‌گیرند که این اعتبار در خراسان جنوبی معادل 63 میلیارد و 500 میلیون تومان است. 

وی با بیان اینکه طرح‌های ملی استانی شده نیز در خراسان جنوبی 24 میلیارد و 200 میلیون تومان است، افزود: در ردیف‌های توازن منطقه‌ای اعتباری معادل 82 میلیارد و 200 میلیون تومان به خراسان جنوبی اختصاص داده می‌شود تا در طرح‌هایی هزینه شود که این استان را به جایگاه توسعه‌ای استان‌های دیگر برساند. 

معاون رئیس جمهور گفت: قانون بودجه سال 93 برای توازن بین استان‌ها اعتباری را در نظر می‌گیرد که این اعتبار در خراسان جنوبی معادل 37 هزار و 700 میلیارد تومان است. 

نوبخت با اشاره به اینکه مصوبات تصویب شده باید معقول تهیه شود و براساس توانایی‎هایی که وجود دارد توافق انجام شود، افزود: توسعه نسبی این استان باید رشد پیدا کند؛ لذا فاصله این نابرابری در توسعه با سایر استان‎ها باید در این استان تقلیل یابد.

وی خطاب به مسئولان گفت: هر طرح و پروژه‌ای که در خراسان جنوبی وجود داشته باشد و بتواند ظرف امسال به اتمام برسد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعهد قانونی دارد که اعتبارات آن را به‌صورت صد درصدی تخصیص دهد. 

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد دولت بر این است از اشتغال در واحدهای تولیدی حمایت می‌کند و استخدام در ادارات کمتر خواهد بود، اظهار کرد: در گذشته آزمون‌هایی برگزار شده که تعدادی از آنها قانونی بوده است و قبول‌شدگان این آزمون‌ها مراحل استخدام آنها انجام می‌شود و تا پایان اسفند استخدام این افراد صورت خواهد گرفت.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.