چاپ

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

ناهمگونی برنامه‌های فرهنگی سردرگمی مخاطب را در پی دارد

بیرجند رسا-آسیب‌هایی که در اثر ناهماهنگی یا برخوردهای سلیقه‌ای در برنامه‌های فرهنگی به‌وجود می‌آید گاهی چنان عمیق است که مخاطبان را دچار سردرگمی و تضاد در برداشت و نیافتن شیوه و عملکرد صحیح می‌کند.

ناهمگونی برنامه‌های فرهنگی سردرگمی مخاطب را در پی دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، گفت: با توجه به اهمیت و ظرافت فعالیت‌های فرهنگی به‌عنوان پیش درآمد و یا تعدیل‌کننده، امور فرهنگی و نیز تأثیربخشی به امور فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: از جمله این موارد می‌توان به ایجاد هماهنگی لازم و متعادل کردن سلایق مختلف در انجام امور فرهنگی مورد نظر و توجه متولیان امور اشاره کرد تا ظرافت و اهمیت این کار موجب نقش‌آفرینی و اثربخشی آن شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: آسیب‌هایی که در اثر ناهماهنگی یا برخوردهای سلیقه‌ای و عدم تعادل به‌وجود می‌آید گاهی چنان عمیق است که مخاطبان را دچار سردرگمی و تضاد در برداشت و نیافتن شیوه و عملکرد صحیح می‌کند.

عبدالرزاق‌نژاد ادامه داد: اهدافی که در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مدنظر است در صورت وجود ناهماهنگی به ثمر نخواهد نشست و یا در ثمردهی به‌صورت کامل به انجام نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی بسیار گسترده و متنوع است و قالب‌های آن نیز برای ارائه به مخاطبان ابعاد مختلفی دارد، گفت: ازدیاد فعالیت‌های فرهنگی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد رسیدن به اهداف و سیاست‌های کلی در جامعه اسلامی ـ ایرانی است.

لزوم ارائه چارچوب مناسب در تدوین فعالیت‌های فرهنگی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: ما می‌توانیم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را به‌صورت یک برنامه متنوع و جذاب تنظیم کرده و بین دستگاه‌های مختلف مسئولیت‌هایی را نیز مشخص کنیم تا در این صورت از همه جذابیت‌ها برای تأثیرگذاری در مخاطبان استفاده کنیم.

عبدالرزاق‌نژاد بیان کرد: در جامعه اسلامی مثل هر جامعه دیگر، اصول و سیاست‌هایی تعریف شده که باید در تنظیم فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی به‌عنوان چارچوب مدنظر قرار گیرد که این یک وظیفه همگانی برای همه دستگاه‌ها است و تخطی از این سیاست‌ها در واقع عدول از خط مشی فکری و عقیدتی جامعه اسلامی تلقی می‌شود.

وی افزود: در مجموع می‌توان گفت روند اجرای فعالیت‌های فرهنگی قابل قبول است ولی به دلیل وجود سلایق ناهمگون در اجرا و در برخی موارد تخطی از اصول و مبانی و نادیده گرفتن قالب‌های مورد تأیید دین و جامعه ایرانی باعث شده که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی نمود واقعی و اهداف مورد نظر خود را پیدا نکند.

توجه به سیاست‌های تعریف شده در مباحث فرهنگی ـ اجتماعی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: توجه به سیاست‌های تعریف شده در مباحث فرهنگی ـ اجتماعی که توسط رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ شده و نیز توجه به دستورالعمل‌ها و قوانینی که از طرف دولت به‌عنوان سیاست‌های اجرایی در نظر گرفته می‌تواند در رفع مشکلات و معظلات فرهنگی و یکدست کردن آن آثار خوبی بر جای گذارد.

عبدالرزاق‌نژاد اظهار کرد: برگزاری جلسات مشورتی و هم‌اندیشی با حضور کارشناسان مربوطه از حوزه‌های مختلف و استفاده از تجربیات دیگران، نظرات و اندیشه‌های متفکران علمی و فرهنگی جامعه می‌تواند از معضلات فرهنگی و عدم اثربخشی آن جلوگیری کند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها