کدخبر: ۳۳۲۳۲
۰٤ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
چاپ

زنگنه:

تحریم های ناعادلانه به جامعه بشری آسیب رسانده است

 تحریم های ناعادلانه به جامعه بشری آسیب رسانده است

بیرجند رسا-وزیر نفت با طرح این سوال که، با تحریم های ناعادلانه به جامعه بشری چه کسی آسیب می بیند گفت: اعمال این تحرم ها موجب مصرف برخی منابع ناآلاینده شده که تنها جامعه بشری از آن آسیب می بیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  به نقل ازایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در دهمین همایش بین المللی انرژی افزود: یک نمونه اعمال تحریم ها، تاخیر در اجرای پروژه های نفت و گاز ایران در پارس جنوبی است.

وی ادامه داد: این تاخیرها تنها در سال 2013 موجب شد تا به ناچار در نیروگاه های کشور به جای سوخت پاک گاز طبیعی 27 میلیارد لیتر سوخت آلاینده همچون نفت کوره مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر نفت اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای دارد و آن را یکی از برنامه های خود قرار داده است، به طوری که در سال جاری در تبصره بودجه سال جاری، 60 میلیارد دلار برای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده شده است.

زنگنه گفت: بر این باوریم که مدیریت کارآمد انرژی و مشارکت در تامین انرژی جهان از ارکان توسعه پایدار کشور است و این دو مفهوم همزمان با توسعه کشور در بلند مدت همگرایی دارد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: در شرایط موجود پیشرفت فناوری های نوین و بهره برداری از منابع غیرمتعارف به توسعه آن کمک کرده و بخشی از نگرانی امنیت انرژی در مناطق جهان را کمرنگ کرده است و ایران از این موضوع استقبال می کند، اما پیش بینی بلند مدت نشان می دهد نفت و گاز متعارف از جایگاه ویژه ای برای تامین نیاز جهان برخوردار است.

وی گفت: هنوز تلاش های جهانی برای حفظ محیط زیست و روند تخریب را متوقف نکرده است و سیاست کشورها با میزان آلایندگی آنها متناسب نیست.

وزیر نفت با اشاره به اینکه، آنهایی که سوخت آلاینده مصرف می کنند باید بهای محیط زیست را بپردازند، گفت: باید سیاست های تشویقی در زمینه سرمایه گذاری بیشتر برای مصرف سوخت تمیز مهیا شود.

وی با اشاره به منابع انرژی ایران خاطر نشان کرد: ایران با 32.7 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده، 15 درصد حجم کل ذخایر جهان را داراست و 157 میلیارد بشکه نفت اثبات شده دارد که 11 درصد ذخایر نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که، ایران معادل 400 میلیارد بشکه نفت دارد که بعنوان بزرگترین تولیدکننده و دارنده نفت و گاز جهان است محسوب می شود گفت: ایران مصمم به دستیابی به ظرفیت تولید مناسب با میزان ذخایر خود می باشد و تلاش خواهد کرد با تعامل دولت ها و شرکت های نفتی و خدمات مهندسی از دانش فنی برتر جهان و بازارهای مطمئن جهانی برخوردار شود که این موضوع به امنیت عرضه انرژی و تثبیت و تقویت جایگاه ایران منجر خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که، 70 درصد مصرف انرژی ایران از گاز تامین می شود و فرآورده های نفتی 30 درصد مصرف انرژی کشور را شامل می شود افزود: 87 درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند و گستردگی مصرف 82 درصدی از این منابع، انرژی ایران را بعنوان کم آلاینده ترین مصرف کننده در سبد انرژی قرار داده است.

وی همچنین ادامه داد: در کشور دو هزار جایگاه عرضه CNG وجود دارد که روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به بیش از سه میلیون خودرو عرضه می شود.

زنگنه گفت: تحریم های نفتی با انگیزه سیاسی مخرب از تولید نفت و گاز متناسب با ظرفیت کشورها جلوگیری کرده و موجب خطر عرضه جهانی شده و از طرفی موجب وابستگی مصرف کنندگان از سوخت ناپاک شده است که باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در بخش نفت و انرژی طرح های افزایش ظرفیت و بازیافت فرآورده های نفتی، ارتقای صنایع پالایشگاهی و کاهش شدت مصرف انرژی از برنامه های ایران است که موجب بوجود آمدن زمینه های همکاری شده است.

زنگنه اشاره کرد: اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با نگاه برد - برد از جمله اقداماتی است که با این هدف طراحی شده و امیدواریم در مذاکراتی که در این همایش صورت می گیرد، بتوانیم در جهت ارتقای زندگی جامعه بشری قدم برداریم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.