کدخبر: ۳۳۲۲٦
۰٤ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
چاپ

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

وقف پشتوانه مسائل فرهنگی در جامعه باشد

بیرجند رسا-مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با بیان اینکه وقف پشتوانه مسائل فرهنگی در جامعه باشد، گفت: چنان‌چه زوایای پنهان وقف برای عموم مردم روشن و فرهنگ وقف برای آنان تبیین شود زمینه مشارکت افراد در این سنت نبوی بیشتر می‌شود.

وقف پشتوانه مسائل فرهنگی در جامعه باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، با بیان اینکه وقف یکی از ویژگی‌های برجسته سیره زندگانی امام صادق(ع) است، گفت: این امام بزرگوار در طول زندگی پر برکت خود بیش از 6 بار تمامی اموال خود را وقف کردند.

وی اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه و ارائه آگاهی لازم در مورد دستاوردها و ارزش‌های این سنت حسنه را امری ضروری دانست و افزود: فلسفه تأسیس و ترویج نهاد وقف در اسلام پر کردن خلأها و برطرف کردن نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه اسلامی است.

‌مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه گسترش فرهنگ وقف و موقوفات یکی از خدمات برجسته فرهنگی و اقتصادی به اسلام است، ادامه داد: فرهنگ‌سازی در این زمینه ضرورتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

گرایلی با بیان اینکه یکی از مسائل مورد تأکید اسلامی انفاق بوده که مصداق بارز آن وقف است، تصریح کرد: انفاق با نیت الهی و قرآنی نکته‌ای اساسی است که مورد تأکید قرآن و اهل بیت معصومین(ع) قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خداوند نگاه تعاملی، همراهی و حمایت نسبت به مسئله وقف و انفاق دارد و یک دانه در این راه را هفتصد دانه می‌کند، ادامه داد: انسان نباید نگران باشد و پروردگار متعال هر چیزی را بخواهد مضاعف می‌کند و حضرت حق اگر ببیند نیت انسان خالص است و رنگ و بویی خدایی داشته باشد خدا آن را چند برابر می‌کند.

‌مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تأکید بر این که باید از ظرفیت‌های موجود به‌درستی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: انفاق و وقف ارزش بسیار زیادی داشته و زمینه‌ساز برکاتی والا برای جامعه و سبب رشد انسان است.

گرایلی با اشاره به اینکه یادآوری امر وقف به اقشار مختلف مردم وظیفه دستگاه‌های مرتبط و رسانه‌های جمعی است، یادآور شد: تا زمانی که آموزه‌های اسلام در جهان گسترش پیدا نکرد اوضاع جوامع بشری هم به همین روال باقی می‌ماند و بشر هرگز روی آرامش را به خود نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه مال و ثروت ستون فقرات حرکت جامعه است و همه باید مال به دست بیاوریم و این پسندیده است که انسان کار حلال داشته باشد، افزود: بسیار سفارش شده که اموالمان را به گونه‌‏ای ببخشیم که جاودانه و ماندگار شود و بهترین نوع بخشش و باقیات‌صالحات که ماندگار می‏‌شود، وقف است.

‌مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه متأسفانه بعضی از افراد دستشان به انفاق نمی‏‌رود و فکر می‏‌کنند اموالشان آن‌ها را جاودانه می‏‌کند، ادامه داد: این دسته از افراد دائم تولید ثروت می‏‌کنند اما در نهایت همه دارایی‏‌ها، املاک و اندوخته‏‌هایشان را می‏‌گذارند و می‏‌روند و حتی نامی نیز از آنها باقی نمی‌‏ماند.

گرایلی با بیان اینکه آگاهی مردم از تأثیرات دنیوی و اخروی سنت حسنه وقف دلبستگی و گرایش آنان به این سنت نبوی را بیشتر می‌کند، یادآور شد: چنانچه زوایای پنهان وقف برای عموم مردم روشن و فرهنگ وقف برای آنان تبیین شود زمینه مشارکت افراد در این سنت نبوی بیشتر می‌شود.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.