کدخبر: ۳۳۲۱۸
۰۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۸
چاپ

معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی وزارت نیرو:

شفاف سازی روابط پولی و اقتصادی انرژی کشور برنامه مهم امسال است

شفاف سازی روابط پولی و اقتصادی انرژی کشور برنامه مهم امسال است

بیرجند رسا- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، شفاف سازی روابط پولی و اقتصادی انرژی کشور را از برنامه های مهم امسال این وزارتخانه دانست و بهره مندی ایران از منابع فراوان انرژی و موقعیت خاص آن در منطقه این فرصت را پدید آورده که ایران بتواند به قطب انرژی منطقه تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، علیرضا دایمی افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی و تفاوت زمان نیاز به انرژی در محدوده شمالی و جنوبی ایران، کشورهای شمالی ایران به ویژه منطقه قفقاز می توانند به عنوان بازار بزرگ برای انرژی ایران مطرح باشند و حتی در نگاه کلان انتقال منابع انرژی به شرق اروپا می تواند یک هدف بزرگ باشد.

وی با اشاره به جایگاه مهم اقتصاد انرژی در منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: ما در مداری از جهان قرار گرفته ایم که در شمال آن مناطق سردسیر و در جنوب کشورهای گرمسیر و استوایی قرار دارند و همین امر موجب می شود بتوانیم به عنوان انتقال دهنده انرژی به ویژه در اقلیم های مختلف مطرح باشیم. این امر یکی از سیاست های مورد تاکید اقتصاد مقاومتی است.

دایمی با اشاره به وضعیت کنونی مبادله انرژی با کشورهای همجوار، ادامه داد: عمده این مبادله های انرژی در بخش برق است که در ماه های اخیر در تلاش بوده ایم با انتقال برق از زیر دریا به کشورهای عربی این ارتباط ها و مبادله ها را گسترش دهیم.

وی با اشاره به شعار دهمین همایش بین المللی انرژی با عنوان ˈمدیریت منابع کارآمد، صنعت انرژی سرآمدˈ، گفت: اگر بخواهیم براساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی عمل کنیم، باید شبکه انتقال برق کشور کامل شود و زیرساخت های کشور ارتقا یابد و این سرآمدی زمانی محقق خواهد شد که در سطح ملی ما از منابع انرژی به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو سپس با اشاره به برنامه های وزارت نیرو در بخش انرژی، گفت: شیوه زندگی کنونی مردم و گسترش مصرف انرژی در تمام سطوح زندگی در بخش های خانگی، کشاورزی، خدماتی و صنعتی به شدت به مصرف برق و انرژی وابسته شده؛ بنابراین مهم ترین برنامه ما پایداری در تولید برق برای مصارف مختلف است.

وی ادامه داد: صنعت برق در زمان کنونی 70 هزار مگاوات قدرت نصب شده دارد و قادر به تولید حدود 50 هزار مگاوات انرژی است و اگر از رکود اقتصادی کنونی خارج شویم، حجم بزرگی از صنایع به عنوان مصرف کننده جدید به این چرخه وارد می شوند و به بازار بزرگ تری نزدیک می شویم؛ لذا ما باید آمادگی لازم را برای تامین پایدار برق موردنیاز آنها داشته باشیم.

دایمی محور دیگر برنامه های وزارت نیرو را بهره وری در مصرف انرژی عنوان کرد و افزود: ما هنوز جزو مصرف کنندگان بزرگ انرژی هستیم و با توجه به نظام یارانه ای حاکم در قیمت گذاری برق و انرژی و قیمت بسیار پایین تعرفه های تکلیفی نسبت به قیمت تمام شده، مولفه لازم اقتصادی را برای ارتقای بهره وری در اختیار نداریم و برهمین اساس یکی از اهداف برنامه ششم توسعه تجدیدنظر در نحوه مصرف انرژی کشور است.

وی با اشاره به سیاست شفاف سازی روابط پولی و اقتصادی انرژی کشور، گفت: این امر مهم ترین برنامه وزارت نیرو در سال 93 بوده و دولت هم پیگیر این موضوع است؛ بنابراین باید بتوانیم ساختار بخش برق کشور را اصلاح کنیم.

دایمی درباره دستاوردهای برگزاری دوره های پیشین همایش بین المللی انرژی، تصریح کرد: توقع ما از برگزاری چنین همایش هایی تبادل فناوری ها و دانش با مجموعه های بیرونی و اطلاع رسانی در داخل کشور است و باید پیوندی بین رویه های گذشته تولید، انتقال و توزیع انرژی ایجاد شود و جایگاه کنونی صنعت برق به عنوان یکی از صنایع موفق کشور مرهون همین همایش ها و حرکت های علمی است.

دهمین همایش بین المللی انرژی با شعار ˈمدیریت منابع کارآمد، صنعت انرژی سرآمدˈ روزهای 4 و 5 شهریورماه 93 در سالن همایش های پژوهشگاه نیرو در تهران برگزار می شود.

این همایش که بزرگ ترین گردهمایی مدیران و متخصصان حوزه انرژی کشور محسوب می شود، با همکاری وزارتخانه های نیرو، نفت و شماری از شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه این دو وزارتخانه، شهرداری تهران، صندوق توسعه ملی، گروه مپنا و شرکت الکترونیک افزارآزما ترتیب خواهد یافت.

این همایش در سه محور اصلی مدیریت منابع، انرژی و اقتصاد و فناوری های انرژی و محیط زیست برگزار خواهد شد.

وزیران نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، وزیر انرژی سنگال و شماری از مدیران سازمان های بین المللی ذیربط و متخصصانی از کشورهای آلمان، هلند، آمریکا، هنگ کنگ، لبنان، ترکیه و ... ازجمله سخنرانان کلیدی این همایش مهم بین المللی در بخش انرژی معرفی شده اند.

همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاه جانبی نیز به عنوان فرصتی برای شرکت ها و موسسه های فعال در حوزه انرژی برای ارایه آخرین دستاوردهای خود در یک فضای علمی برپا خواهد شد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.