چاپ

حجت‌الاسلام مطلق:

تذکر امام علی(ع) به خزانه‌دار به‌خاطر قرض‌دادن گردنبندی از بیت‌المال به دختر ایشان

بیرجند رسا-مدیرگروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حراست از بیت‌المال، مهم‌ترین توصیه امام علی(ع) به دولتمردان جامعه اسلامی بود، گفت: مردم در جامعه اسلامی باید بتوانند به راحتی نیاز خود را مطرح کنند.

تذکر امام علی(ع) به خزانه‌دار به‌خاطر قرض‌دادن گردنبندی از بیت‌المال به دختر ایشان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  ، حجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق، مدیرگروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی ، گفت:  از آنجایی که وقتی انسان دارای قدرت می‌شود زمینه لغزش در مسائل مالی برای او به‌وجود می‌آید، مولا علی(ع) بیش از هر چیز نسبت به موضوعات اقتصادی و اینکه مالیات‌هایی که از مردم اخذ می‌شود در جای خود مصرف شود، حساس بود.

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی اظهار کرد: به‌عنوان مثال در تاریخ نقل شده که یکی از دختران امام علی(ع) گردنبندی از بیت‌المال مسلمانان قرض گرفت و وقتی امام از او پرسید این گردنبند را از کجا آورده‌ای و شنیدند که با اجازه خزانه‌دار گردنبند را قرض گرفته، فرمودند به خدا قسم اگر اجازه نگرفته بود همان‌گونه که سارقان مجازات می‌شوند دخترم را مجازات می‌کردم و در این مورد به خزانه‌دار تذکر و هشدار دادند.

اکبری‌مطلق درباره توصیه‌های امام علی(ع) درباره رفتار اقتصادی کارگزاران دولتی عنوان کرد: در موردی یکی از فرمانداران امام علی(ع) به نام عثمان بن حنیف بر سفره‌ای حضور یافته بود که مستضعفان از آن رانده شده بودند، امام بلافاصله بعد از اطلاع این ماجرا نامه‌ای برای او نوشته و عثمان بن حنیف را مورد سرزنش قرار می‌دهند.

وی افزود: امام علی(ع) در این نامه خطاب به عثمان بن حنیف می‌فرماید به من گزارش دادند که مردى از سرمایه‌داران بصره، تو را به مهمانى خویش فرا خواند و تو به سرعت به‌سوى آن شتافتى، خوردنى‌‏هاى رنگارنگ براى تو آوردند و کاسه‌هاى پر از غذا پى در پى جلوى تو نهادند گمان نمى‌کردم مهمانى مردمى را بپذیرى که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده‏‌اند.

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور ادامه داد: نکته دیگری که از نامه امام علی(ع) به عثمان بن حنیف می‌توان دریافت از جمله «به من گزارش رسیده است» است؛ چرا که از این جمله می‌توان دریافت که امیر حاکم اسلامی باید ناظرانی بر کارگزاران جامعه اسلامی بگمارد که خطاهای آنان را به او گزارش کنند.

 مردم در جامعه اسلامی باید به راحتی نیاز خود را مطرح کنند

اکبری مطلق گفت: یکی از مواردی که در نامه‌های امام علی(ع) به کارگزاران دولتی مطرح شده است این نکته است که دولتمردان جامعه اسلامی باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که مردم به راحتی بتوانند اظهار عقیده و نیاز خود را مطرح کنند.

وی درباره توصیه‌های امام علی(ع) به مسئولان جامعه اسلامی درباره چگونگی رفتار با توده‌های مردم اظهار کرد: امام علی(ع) همواره به استانداران و فرمانداران خود توصیه می‌کردند که با مردم و توده‌های جامعه با حلم و مدارا و نرمی سخن بگویند.

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی بیان کرد: تذکر دیگر امام علی(ع) به مسئولان دولتی درباره چشم‌پوشی، عفو و گذشت از اشتباهات مردم است مگر اینکه خطای بزرگی باشد که نیاز به مجازات کسی باشد که مرتکب آن شده است.

اکبری مطلق گفت: بنا بر سخنان گهربار امام علی(ع) دولتمردان باید متواضع و فروتن بوده و به‌گونه‌ای رفتار کنند که مردم آنان را خیرخواه خود بدانند و مطمئن باشند که آنان تلاش خود را برای رفع مشکل آنان به کار می‌برند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها