کدخبر: ۳۳۱۵۰
۰۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱
چاپ

دلایل دروغ‌گفتن مردم چیست؟

بیرجند رسا-مسئول بنیاد مهدویت گفت: یکی از راه‌های درمان دروغ‌گویی ایجاد شخصیت است و اگر شخصیت فرزندان را به‌خوبی بسازیم، به سمت دروغ نمی‌روند.

دلایل دروغ‌گفتن مردم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا    به نقل  از ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی  در رابطه با دلایل رواج دروغ‌گویی با بیان این‌که «با توجه به آیات و روایات علل متعددی وجود دارد که مردم را به دروغ گفتن وادار می‌کند» بیان کرد: اولین علت شیطان است به‌طوری‌که خداوند در آیات 221 تا 223 سوره شعرا می‌فرماید: آیا شما را خبر دهم که شیاطین بر چه کسی فرود می‌‏آیند، بر هر دروغ‌زن گناهکاری فرود می‌‏آیند، که دزدانه گوش فرا می‌دارند و بیشترشان دروغگویند.

 

وی ادامه داد: طبق آیات 7 و 8 سوره مبارکه جاثیه «وَیْلٌ لِّکُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ ﴿۷﴾ یَسْمَعُ آیَاتِ اللَّهِ تُتْلَی عَلَیْهِ ثُمَّ یُصِرُّ مُسْتَکْبِرًا کَأَن لَّمْ یَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ ﴿۸﴾؛ وای بر هر دروغ‌زن گناه‌‏پیشه (۷) که آیات خدا را که بر او خوانده می‏‌شود می‏‌شنود و باز به حال تکبر چنانکه گویی آن را نشنیده سماجت می‏‌ورزد پس او را از عذابی پردرد خبر ده (۸)»، اگر در جامعه گناه و معصیت گسترش یابد خود عامل دروغ گفتن است.

 

موسوی عامل دیگر دروغ‌گویی مردم را حس حسادت دانست و افزود: طبق داستان حضرت یوسف(ع) که در قرآن و سوره مبارکه حضرت یوسف آمده است، قرآن به روشنی اشاره می‌فرماید همان‌گونه که حسادت، برادران حضرت یوسف(ع) را وادار کرد که به پدر خود دروغ گفته و او را به صحرا ببرند و در چاه بیاندازند، دیگر مردم جامعه را نیز به دروغ‌گویی وادار می‌کند.

 

مسئول بنیاد مهدویت لرستان با بیان این‌که «جذب منفعت و دفع ضرر در ذات انسان است» افزود: علت دیگر دروغ‌گویی مردم حفظ موقعیت اجتماعی، مقام و جایگاه است که انسان را وادار به دروغ گفتن می‌کند.

 

وی با بیان این‌که «رسانه‌ها و افرادی‌ که با قلم و بیان و یا حتی با عمل‌شان در جامعه و میان مردم صاحب نفوذ هستند، می‌توانند عامل بازدارنده از دروغ باشند» گفت: بهترین راه مبارزه با رواج این پدیده شوم در جامعه، معرفی آثار سوء دروغ، مطرح کردن علل آن، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی است که باعث می‌شود مردم بیشتر از قبل با این پدیده شوم آشنا شوند.

 

موسوی ادامه داد: خانواده‌ها و پدر و مادر وظیفه دارند که در رابطه با مسئله دروغ‌گویی برای فرزندان خود شفاف‌سازی کنند که آن‌ها با این پدیده زشت و منفور بودن آن در اسلام بیشتر آشنا شوند.

 

مسئول بنیاد مهدویت لرستان با اشاره به این‌که «پدر و مادر باید برای فرزندان خود آثار سوء معنوی و مادی این فعل زشت یعنی دروغ گفتن را در ذهن بچه‌ها جا بیاندازند» افزود: یکی از راه‌های درمان و از بین بردن دروغ در جامعه ایجاد شخصیت است و اگر شخصیت فرزندمان را به‌خوبی بسازیم، به سمت دروغ نمی‌روند و پدر و مادر موظف هستند که برای تقویت پایه‌های ایمان به خدا در دل بچه‌ها، در ذهن آن‌ها بیاندازند که دروغ گفتن یک کار زشت و منفور در نزد خداوند است.

 

وی اظهار کرد: خداوند در قرآن‌ کریم آثاری همچون بی‌اعتباری دروغ‌گو، از دست دادن ایمان و آبرو، بدبین شدن مردم نسبت به فرد دروغ‌گو، فقیر شدن دروغ‌گو و اینکه دروغ‌گو دچار نسیان و فراموشی می‌شود را برای دروغ برشمرده است، سپس با تشریح، تفسیر و بیان آیات قرآن که هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد می‌توان تأثیر بسزایی در ریشه‌کن کردن دروغ داشت.

 

موسوی به تعدادی از آیات قرآن که در مورد دروغ آمده است، اشاره کرد و گفت: در آیات دو و سه سوره صف «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ(2) کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ(3)»، 105 سوره نحل «إِنَّمَا یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِ اللّهِ وَأُوْلئِکَ هُمُ الْکَاذِبُونَ» و آیه سه سوره زمر «أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَی اللَّهِ زُلْفَی إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ» و بسیاری دیگر از آیات قرآن‌ کریم خداوند در مورد نکوهش دروغ سخن گفته است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها