کدخبر: ۳۲۹٤۵
۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵٤
چاپ

درمان بیماران سکته مغزی با سلول‌های بنیادی برای نخستین بار

بیرجند رسا- درمان سکته مغزی با سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان بیمار گرفته شده‌ بودند، نتایج امیدبخشی را در نخستین آزمایش انسانی موجب شد.

درمان بیماران سکته مغزی با سلول‌های بنیادی برای نخستین بار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا به نقل از ایسنادر این مطالعه، پنج بیمار مبتلا به سکته مغزی چنین درمانی را توسط پزشکان دانشگاه امپریال کالج لندن دریافت کردند و تمامی آن‌ها پیشرفت‌هایی را در میزان توانایی‌شان از خود بروز دادند.

این نخستین آزمایش انسانی درمان سلول بنیادی برای سکته مغزی در انگلستان گزارش شده است و در این فرآیند، دانشمندان از نوعی سلول موسوم به سلول‌های CD34+ استفاده می‌کنند. این مولفه‌ها مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی در مغز استخوان هستند که گلبول‌های خون و سلول‌های شریان خون را خلق می‌کنند.

بر اساس تحقیقات پیشین، استفاده از سلول‌های بنیادی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بهبودی از سکته مغزی را در حیوانات ارتقا دهد. تصور می‌شود به جای این که این سلول‌ها به سلول‌های مغزی تبدیل شوند، نوعی مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که رشد بافت مغزی و شریان‌های خونی جدید در ناحیه آسیب‌دیده توسط سکته مغزی را موجب می‌شوند.

سوژه‌های حاضر در این تحقیق، ظرف هفت روز پس از تجربه سکته مغزی شدید درمان شدند و چنین فرآیندی با درمان‌های موجود که عمدتا بیماران را پس از شش ماه یا بیشتر درمان می‌کنند، قابل‌مقایسه است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Stem Cells Translational Medicine منتشر شد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها