کدخبر: ۳۰٦٤۹
۲۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۵
چاپ

محمدثقفی:

با بسیج همگانی، به یقین سد مستحکمی در برابر هجمه های فرهنگی ماهواره خواهیم بود

با بسیج همگانی، به یقین سد مستحکمی در برابر هجمه های فرهنگی ماهواره خواهیم بود

بیرجندرسا- مدیرکل صدا و سیما خراسان جنوبی تقویت شبکه های تلویزیونی هدفمند را شدیدا محتاج به همت جمعی همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های فرهنگی بیان کرد و افزود: دستگاه های فرهنگی کشور باید با هماهنگی و همکاری جدی با صدا و سیما ، رسانه ملی را در این مسیر کمک کنند.

محمد ثقفی مدیر کل صدا و سیمای خراسان جنوبی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،در مورد مهمترین طرح مقابله با ماهواره گفت: ارائه روشنگری به آحاد جامعه  برای شناخت دقیق از واقعیت های پشت صحنه جنگ نرم دشمن برای شکل گیری پروژه استحاله فرهنگی است. مقام معظم رهبری در بخشی از رهنمودهای ارزشمندشان در سخنرانی تبیین نامگذاری سال 93 با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، فرمودند: "فرهنگ یک کشور مثل هواست ... فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آنها سروکار دارند و الهام بخش مردم در حرکات و اعمال آنهاست ... بنابراین تمرکز دشمن بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به خاطر همین تاثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه فرهنگ عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم."

وی ادامه داد: معظم له در ادامه مسوولان فرهنگی را خطاب قرار می دهند که باید مراقب رخنه های فرهنگی باشند و تاکید می فرمایند که رخنه های فرهنگی بسیار خطرناک هستند ... با این مقدمه می توان به خوبی دریافت که یکی از راه های نفوذ و تسلط دشمن از منظر مقام عظمای ولایت، استیلای بر داشته های فرهنگی مردم و متلاشی کردن بنیان های مستحکم فرهنگی جامعه از درون و جایگزینی فرهنگ و سبک زندگی غربی است.

شبکه های ماهواره ای فرهنگ ها را از درون متلاشی می کنند

مدیر کل صدا و سیمای خراسان جنوبی فرهنگ سازی از طریق رسانه ها به ویژه شبکه های ماهواره ای را قاطعانه یک جنگ نرم دانست و خاطر نشان کرد: شبکه های ماهواره ای با شناخت کامل از توانمندی های فرهنگی ملت ها و اقوام و بهره گیری از ظرافت های رسانه ای، با طراحی یک روند آرام و غیر ملموس نسبت به استحاله فرهنگی اقدام و فرهنگ ها را از درون متلاشی می کنند. در چنین شرایطی است که ابتدا با ترویج خود کم بینی فرهنگی، زیبایی های فریبنده و جذاب فرهنگ غرب را در نگاه مخاطبان مطلوب می انگارانند و سپس زمینه های تغییر بنیادی فرهنگی را فراهم می کنند. اینجاست که در کنار دیگر اقدامات کارشناسی شده در راستای تقویت بنیان های دینی و فرهنگی جامعه، اهمیت ارائه راهکارهای موثر در مقابله با استحاله فرهنگی ناشی از استفاده از ماهواره نمایان می شود.

تقابل و تفرقه میان مذاهب و شکاف اعتقادی میان قاطبه مسلمانان اهداف بلند مدت غرب و ماهواره است

 ثقفی خود کم بینی فرهنگی و ایجاد از هم گسیختگی فرهنگی را  مهمترین هدف دشمن در تولید برنامه های شبکه های ماهواره ای عنوان کرد و افزود: اهداف بلند مدت غرب در سطح جامعه اسلامی نیز بروز تقابل و تفرقه میان مذاهب و شکاف اعتقادی میان قاطبه مسلمانان تعریف شده است. این موضوع را می توان به وضوح در خط دهی و موضع گیری های شبکه ها به ویژه شبکه های به ظاهر دینی ماهواره ای مشاهده کرد.

تقویت شبکه های تلویزیونی داخلی و تولیدات آنان با برنامه ریزی دقیق و هدفمند باعث گرایش کمتر به سمت ماهواره می شود

وی آگاهی بخشی هوشمندانه و شناساندن اهداف صاحبان واقعی شبکه های ماهواره به مردم را بدون تردید مهمترین راهکار در مقابله با این تهدید  دانست و ادامه داد: مردم می بایست بدانند که متولیان و حامیان واقعی این شبکه ها چه کسانی و یا گروه هایی هستند و چه اهداف پشت پرده و پنهانی را دنبال می کنند. پس از اینکه این مرحله اتفاق افتاد در وهله بعد تقویت شبکه های تلویزیونی داخلی و تولیدات آنان با برنامه ریزی دقیق و هدفمند مطرح می شود. قطعا وقتی نیازهای رسانه ای مخاطب از طریق شبکه های داخلی تامین شود، زمینه گرایش به سمت ماهواره کمتر می شود.

با بسیج همگانی، به یقین سد مستحکمی در برابر هجمه های فرهنگی ماهواره خواهیم بود

مدیرکل صدا و سیما خراسان جنوبی تقویت شبکه های تلویزیونی هدفمند  را شدیدا محتاج به همت جمعی همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های فرهنگی بیان کرد و افزود: دستگاه های فرهنگی کشور باید با هماهنگی و همکاری جدی با صدا و سیما ، رسانه ملی را در این مسیر کمک کنند. بدون شک با بسیج همگانی و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه ها و با پشتوانه توکل به خدای متعال و نهراسیدن از هوچی گری های رسانه های بیگانه، به یقین سد مستحکمی در برابر هجمه های فرهنگی زاییده تولیدات ماهواره ای خواهیم بود.

محمد ثقفی نقش و جایگاه صدا و سیما در کاهش گرایش مردم به استفاده از ماهواره را در چهار مقوله اینگونه بیان کرد:

1-افزودن بر تعداد شبکه های داخلی، موضوعی که به ویژه در سال های اخیر با شتاب قابل توجهی در دستور کار سازمان صدا و سیما قرار گرفته است. به گونه ای که با احتساب شبکه های برون مرزی و استانی، بیش از 100 شبکه رادیویی و تلویزیونی با ماموریت های تعریف شده و مشخص، مشغول برنامه سازی برای مخاطبان خود هستند. هم اکنون20 شبکه تلویزیونی و 22 شبکه رادیویی به صورت دیجیتال سیگنال رسانی می شوند. این شبکه ها شامل شبکه های ملی(یک)، خانواده(دو)، جوان(سه)، نخبگان(چهار)، شبکه پنج(شبکه استانی)، خبر، آموزش، قرآن، سلامت، مستند، نمایش، ورزش، پویا و ... در سیما و شبکه های پیام، جوان، معارف، قرآن، فرهنگ، سلامت، ورزش، اقتصاد، آوا، نمایش، کتاب، دانش، گفتگو، استانی و... در رادیو، هرکدام در راستای نیازهای تخصصی مخاطبان خود برنامه سازی می کنند.

2- کیفی سازی برنامه ها، قطعا یکی از موضوعات مهم در جلب رضایت مخاطب و نگهداری آن افزایش کیفی برنامه هاست. ظرفیت های عظیم فرهنگی و ملی موجود، بستر مناسبی برای برنامه سازی در صدا و سیما فراهم ساخته است. این امر سازمان صدا و سیما را بر آن داشته تا با تخصصی کردن شبکه ها، به این ظرفیت ها به نحو مطلوبی پرداخته شود.

3- بالا بردن کیفیت های فنی ارسال و دریافت شبکه های رادیو تلویزیونی، گذر از آنالوگ به دیجیتال مهمترین تحول صدا و سیما در این مقوله است. هر چند گذر از آنالوک مستلزم هزینه های زیادی است، اما سازمان صدا و سیما با جدیت تمام به این سمت در حال حرکت است.

4- پرداختن و اطلاع رسانی کردن درباره قبح استفاده از ماهواره و تاثیرات مخرب آن بر خانواده، که اتفاقا همه، چه مسوولین و چه مردم بر آن اتفاق نظر دارند در کنارمعرفی الگوهای مناسب خانواده اسلامی و ایرانی و معیارهای درست روابط اجتماعی، به صورت مستقیم و یا در لایه های پنهان و غیر مستقیم، موضوع قاطبه برنامه های رادیویی و تلویزیونی است.

وی در ادامه نیز با تاکید دوباره به لزوم همکاری و مشارکت ارگان های مرتبط در تقویت برنامه های صدا و سیما اشاره کرد و گفت:مقابله با هجمه تولیدات متنوع شبکه های ماهواره ای که با پشتوانه های عظیم و متعدد مالی صهیونیستی و غربی حمایت می شوند، نیازمند عزم و اراده جدی و هماهنگ همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های فرهنگی است و اکنون این نیاز بیش از پیش احساس می شود.

13 میلیارد تومان اعتبار تا پوشش کامل استان به امواج دیجیتالی

مدیر کل شبکه خاوران در مورد استفاده از ماهواره در برخی نقاط استان به دلیل نداشتن امواج تلویزیونی، صدا و سیماخاطر نشان کرد: در حال حاضر 8 فرستنده دیجیتال از 30 فرستنده مورد نیاز پوشش کامل دیجیتال استان راه اندازی شده است که این فرستنده ها 70 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش خود قرار داده اند. پوشش 30 درصد دیگر نیز به علت توزیع و پراکندگی وسیع جمعیت در بخش ها و روستاهای استان، نیازمند خریداری 22 فرستنده دیجیتال است که در صورت تامین اعتبار، نصب و راه اندازی می شود. لازم به ذکر است که هزینه مورد نیاز برای راه اندازی یک ایستگاه فرستنده دیجیتال به طور میانگین 600 میلیون تومان است. به عبارتی اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان لازم است تا پوشش کامل (بالای 90 درصد) و قابل قبولی در استان ایجاد شود.

محمد ثقفی در پایان با اشاره در اولویت بودن تامین اعتبارات برای توسعه فنی صدا و سیما افزود: صدا و سیمای خراسان جنوبی به تبعیت از استان، نوپا است. بنیه و توان سخت افزاری آن به طور کامل شکل نگرفته است. لذا باید اذعان داشت که تامین اعتبارات مورد نیاز برای توسعه فنی صدا و سیما در اولویت نیازمندی های این شبکه قرار دارد. دیجیتال سازی به عنوان اولین و بدیهی ترین مطالبه مردم از رسانه به شدت نیازمند تامین اعتبارات است. از سوی دیگر، بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی، هنری و فکری دیگر دستگاه ها در تولید برنامه های فاخر و تاثیرگذار و تقویت محتوایی برنامه ها نیز موثر خواهد بود. هرچه برنامه های شبکه از نظر محتوایی و ساختاری غنی و قوی باشند، میزان رضایتمندی و به تبع آن تاثیرگذاری آن در نزد مخاطبان بیشتر خواهد بود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.