واشنگتن پست:

حجت‌السلام حسن روحاني يک خودي در جمهوري اسلامي است

حجت‌السلام حسن روحاني يک خودي در جمهوري اسلامي است

روحاني يکي از افراد درون رژيم است و بطور کامل از برنامه هسته‌اي حمايت مي‌کند. او مانند همه سياستمداران ايراني، برنامه هسته‌اي را جلوه‌اي از دستاوردهاي فني و حاکميت ملي ايران مي‌داند. ديپلمات‌هاي انگليسي، فرانسوي و آلماني که در سال‌هاي 2003 تا 2005 درباره مسأله هسته‌اي با او مذاکره کردند دريافتند که او محکم و غيرقابل دستيابي است. تنها زماني که بعداً در برابر جليلي سازش‌ناپذير نشستند دريافتند که اوضاع در زمان روحاني چقدر خوب بوده است.

محافل رسانه‌اي غرب معتقدند رئيس جمهور جديد ايران در استراتژي کلي جمهوري اسلامي حرکت خواهد کرد.
به گزارش کیهان، روزنامه واشنگتن پست در اين باره نوشت: حسن روحاني يک خودي براي جمهوري اسلامي است و او نه يک اصلاح‌طلب بلکه چهره‌اي محتاط است. پيروزي او شگفتي‌ساز شد. او خود را حافظ حقوق ملت ايران معرفي کرده است.
اين روزنامه افزود: سابقه زندگي سياسي روحاني که در گذشته صاحب مناصب مهم در مراکز حساس و مهم ايران بوده و 20 سال هم سابقه نمايندگي مجلس را دارد و سرپرست تيم مذاکرات هسته‌اي بوده، همه خبر از يک واقعيت مي‌دهد؛ اينکه روحاني هم يک خودي براي نظام است. بلافاصله بعد از پيروز شدن روحاني در انتخابات، آيت‌الله «علي خامنه‌اي» رهبر عالي ايران که کلام آخر را در حاکميت مي‌زند در ديدار با روحاني، رهنمودهاي لازم را ارائه کرد.
روزنامه فرانسوي لوفيگارو نيز با اشاره به اينکه برگزاري انتخابات در ايران نشانگر تناوب و دست به دست شدن قدرت در ميان گروه‌هاي سياسي است، افزود: اين علامت دموکراسي است.
فيگارو مي‌افزايد: روحاني شکاف در نظام انقلابي را نمي‌خواهد و به خاطر زندانيان در مقابل حاکميت قرار نخواهد گرفت و منطبق با حاکميت است.
وبسايت شبکه فاکس‌نيوز در عين حال مدعي شد انتخاب روحاني بخشي از راهبرد هسته‌اي پيچيده ايران است. هر چند ممکن است انتخاب حسن روحاني خوش‌بيني‌هايي را در غرب برانگيخته باشد، اما نگاهي دقيق‌تر به سابقه کاري حسن روحاني،‌نشان مي‌دهد وي همواره در راستاي پيشبرد اهداف حاکميت حرکت کرده است.
«مارک والاس»، مدير اجرايي گروه متحد عليه ايران هسته‌اي، معتقد است: آنچه ما از روحاني از اين به بعد خواهيم ديد اين است که وي در انظار دم از سخنان آشتي جويانه مي‌زند در حالي که برنامه هسته‌اي را ادامه خواهد داد.
مارک فيتز پاتريک از تحليل‌گران مؤسسه مطالعات راهبردي لندن نيز معتقد است: روحاني يکي از افراد درون رژيم است و بطور کامل از برنامه هسته‌اي حمايت مي‌کند. او مانند همه سياستمداران ايراني، برنامه هسته‌اي را جلوه‌اي از دستاوردهاي فني و حاکميت ملي ايران مي‌داند. ديپلمات‌هاي انگليسي، فرانسوي و آلماني که در سال‌هاي 2003 تا 2005 درباره مسأله هسته‌اي با او مذاکره کردند دريافتند که او محکم و غيرقابل دستيابي است. تنها زماني که بعداً در برابر جليلي سازش‌ناپذير نشستند دريافتند که اوضاع در زمان روحاني چقدر خوب بوده است.(!)
عليرضا نادر تحليلگر انديشکده آمريکايي رند نيز گفته است: انتخاب روحاني مي‌تواند دليلي براي خوش‌بيني باشد اما نه اميدواري زياد. او عملگراست. اما در عين حال دلايلي براي احتياط وجود دارد. او در برخي از عالي‌ترين منصب‌ها در ايران از جمله در نيروهاي نظامي و تشکيلات امنيت ملي بوده است. حسن روحاني اصلاح‌طلب نيست و رژيم مايل به پذيرش او در انتخابات بود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.